پیش بینی روند آتی بازار سرمایه ممکن نیست

12:39 - 02 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۶۹۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فعال بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ، و همچنین با وجود رفتارهای ضد و نقیض بازار سرمایه پیش بینی روند روزهای آتی بورس تهران چندان ممکن نیست .
محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد ، در خصوص روند بازار سرمایه در هفته پایانی فروردین گفت: بورس تهران تحت فشار گروه های لیدر خود و گروه های پیشتاز از جهت رشد قیمتی در ماه های آخر سال گذشته، هم اکنون در روند نزولی قرار گرفته است.البته شاید واژه ی روند  اصلاحی تعبیر درست تری از شرایط کنونی بازار سهام باشد.

وی در ادامه بیان کرد: به هر حال واقعیت امر این است که رشد قیمت ها در اواخر سال گذشته بر پایه و اساس بنیادی نبوده و تنها تحت تاثیر هیجانات ناشی از اخبار سیاسی صورت گرفت. در این شرایط پس از صورت گرفتن جهش های بازار سهام ، افت قیمت ها و شاخص ها نیز به همان میزان ، چندان دور از منطق بازار نیست زیرا جهش های یکباره و بدون اساس و بنیاد به همان میزان افت و نزول را در پی خواهد داشت.

گیوکی در خصوص روند مثبت ایجاد شده در بازار گفت: در هر صورت رشدهای منطقی و به نوعی کارا بودن بازار ، در پی تغییر مثبت در ارزش ذاتی سهام و همچنین مطلوب تر شدن عملکرد شرکت ها رخ می دهد . وحاصل تغییر در  شرایط بنیادی سهام بوده  و بر سود شرکت نیز تاثیر گذار خواهد بود.

فعال بازار سرمایه با اشاره به عملکرد سرمایه گذاران در بازار یادآور شد: عملکرد سرمایه گذاران در بورس تهران بر اساس معیارهای بنیادی و منطقی نبوده است و توجه کم تری به عملکرد شرکت ها و همچنین تغییرات بنیادی آن ها ، معطوف گشته است.به همین دلیل روند کنونی بازار را  نمی توان تنها به شرایط نامطلوب بنگاه های اقتصادی و وضعیت اقتصادی کشور ، نسبت داد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این امر که حجم معاملات بازار سهام و داد و ستد ها ، از تمایل زیان گریزی سرمایه گذاران نیز تاثیر می پذیرد ، سهام شرکت هایی که در ماه های اخیر رشد خوبی را با توجه به مسائل مطرح شده ، تجربه کرده اند ، تحت تاثیر فشار فروش بیشتری قرار دارند. به هر حال با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ، و همچنین با وجود رفتارهای ضد و نقیض بازار سرمایه پیش بینی روند روزهای آتی بورس تهران چندان ممکن نیست .

گیوکی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت ناگفته نماند که بهبود قیمت جهانی نفت و همچنین کاهش نرخ سود بانکی از عواملی هستند که بر تعادل بورس بی تاثیر نخواهند بود.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *