دولتمردان از دشمن نترسند و عزت اسلام را رعایت کنند

0:05 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۳۹۲۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: دولتمردان در همه شرایط، به موازین اسلامی عمل کنند و از دشمن نترسند و عزت اسلام را رعایت کنند.
دولتمردان از دشمن نترسند و عزت اسلام را رعایت کنندبه گزارش گروه سیاسی ،آیت‌الله محسن اراکی در مراسم جشن میلاد امام علی(ع) که با حضور معتکفان در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد، در اهمیت این مراسم معنوی اظهار داشت: اینکه گفتند اعتکاف در مسجد جامع باشد و بعد گفتند مسجد جامع، مسجدی است که امام در آن نماز می‌خواند؛ نشان دهنده این است که اعتکاف با امامت است.

به اعتقاد دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، اعتکاف تمرین با امام بودن و از امام جدانشدن است.

وی به تبیین جایگاه امامت و ولادت در فرهنگ دینی پرداخت و با طرح این سئوال که امامت چه نقشی در هویت اجتماعی جامعه دارد؟ گفت: جامعه‌ای، جامعه باهویت و قدرتمند است که یکدست باشد و این رهبری است که جامعه را یکدست می‌کند.

آیت‌الله اراکی افزود: کسانی که جامعه ما را دعوت به پراکندگی و چندصدایی می‌کنند، این توصیه را برای ما می‌خواهند ولی در جامعه خودشان چندصدایی حاکم نیست و اگر حضور شما بخواهد در جامعه اروپا و آمریکا، صدا و اثر داشته باشد جلوی شما را می‌گیرند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه هر جامعه به وسیله فرمان رهبر یکی می‌شود، تصریح کرد: وحدت در خوشایند‌ها و ناخوشایند‌ها آنجا به وجود می‌آید که در جامعه به تدریج یک محور و سنبل و الگو و شخصیت انسانی جلوه‌گر کننده کمال بر‌تر و نظام معرفتی باشد. اگر رهبر یک جامعه، جلوه‌گر ارزش‌های مثبت باشد آن جامعه به کمال بر‌تر می‌رسد و اگر رهبر جلوه‌گر ضد ارزش‌ها بود جامعه جلوه‌گر ضد ارزش‌ها می‌شود، یعنی سرنوشت جامعه به رهبر گره خورده است.

این استاد حوزه علمیه گفت: پذیرش ارزش‌ها، هویت سازی می‌کند و جامعه‌ای که این دستور‌ها را عملی کند، خودش را با فرمان پذیری رهبر می‌سازد و یک نوع هویت جمعی به وجود می‌آید که کاملا پیوسته با هویت جامعه است.

بزرگ‌ترین دستاورد پیامبر(ص)

به گفته آیت‌الله اراکی، بزرگ‌ترین دستاورد رسول گرامی اسلام(ص) این است که بافت اجتماعی مبتنی بر تسلیم در برابر خدا را آفرید و متولد ساخت.
 
وی گفت: جامعه ایمانی و مسلم جامعه‌ای است که در برابر فرمان خدا تسلیم است و اقتصاد، سیاست، فرهنگ، حب و بغض، شادی و غم و... آن مشی الهی دارد.
 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با طرح این سئوال که مسلم بودن جامعه با چه کسی سنجیده می‌شود؟ تصریح کرد: فرهنگ توحیدی شیعه بر‌ترین و دقیق‌ترین فرهنگ توحیدی جهان است، در حالی که عده‌ای ما را مشرک می‌نامند. این شایعه را طوری پخش کردند که در برخی کشورهای جهان، شیعه‌گری را به اتهام شرک، ممنوع می‌کنند.
 
آیت‌الله اراکی با بیان روایات متوا‌تر از رسول گرامی اسلام در منابع معتبر اهل سنت و شیعه، امام علی(ع) را معیار هویت اسلامی جامعه دانست.

وی تأکید کرد: ما با علی ابن ابیطالب در آنچه که او را خوشنود و نگران می‌کند یکسان هستیم و به علوی بودن خودمان افتخار می‌کنیم، منتهی نباید کاری کنیم که بار علی(ع) را سنگین کنیم.
 
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، تجدید عهد با امام علی و حضرت ولی عصر(عج) را یکی از لوازم فرصت‌های اعتکاف برشمرد و افزود: هر جا که از دستورات شرع کوتاه بیاییم یعنی امام زمان(عج) را تنها گذاشتیم.

توصیه به مسئولان

وی در توصیه‌ای به مسئولان و دولتمردان، از آن‌ها خواست که در همه شرایط، به موازین اسلامی عمل کنند و از دشمن نترسند و عزت اسلام را رعایت کنند.

آیت‌الله اراکی، افزود: موفقیت در هیچ عرصه‌ای حاصل نخواهد شد مگر آنکه مجریان آن عرصه، متدین، دیندار و پایبند به مفاهیم اسلامی و موازین شرع باشند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان حوزوی در امور مختلف تأکید کرد و گفت: در هر عرصه‌ای که کار می‌کنیم، هویت علوی خودمان را فراموش نکنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *