آشنایی با پدرِ پیکرتراشی معاصر +تصاویر

5:30 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۰۲۴
موتور جست وجوی گوگل، نام خود را با یکی از پیکره های "محمد غنی حکمت" ملقب به پدر پیکرتراشی بازنویسی کرد تا هشتاد و هفتمین سالگرد تولدِ این پیکرتراشِ عراقی را گرامی بدارد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، موتور جست وجوی گوگل، صفحۀ اصلی خود را به وسیلۀ مجسمۀ "نجات فرهنگِ عراق" بازنویسی کرد. پیکره های محمد غنی حکمت، یکی از مهم ترین الگوهای بازیابی هنر عراق و حفاظت از آن در عرصه های منطقه ای و بین المللی محسوب می شود و پیکرۀ "نجات فرهنگ عراق" یکی از خاص ترین پیکره های ساختۀ اوست که ساختِ آن، در سال 2010 به پایان رسید.

محمد غنی حکمت در 20 آوریل، در شهر کاظمین در بغداد، دیده به جهان گشود و پیکرتراشی را در دانشکدۀ هنرهای زیبا در عراق آموخت و در سال 1953 از این دانشکده فارغ التحصیل شد و تحصیلات خود را در آکادمی هنرهای زیبا در رم پایتخت ایتالیا، پی گرفت.

حکمت، با توجه به خلق پیکره ها و تندیس هایی که در تاریخ عراقی ها تاثیری به سزا داشت، به عنوان "پدر پیکرتراشی" شهرت یافت. از میان این تندیس ها و پیکره ها می توان به دو پیکرۀ "شهرزاد و شهریار" (قهرمانانِ اصلی داستانِ هزار و یک شب)، تندیس "قهرمانه" (از افسانه های هزار و یک شب) و همچنین تندیس "ابوالطیب المتنبی" از بزرگ ترین شاعران جهان عرب اشاره کرد.

حکمت، در سال 2003، از عراق به اردن رفت، اما همچنان پیگیر هنرِ عراقی بود و در همان دوران، برای بازپس گیری آثار هنریِ سرقت شده از موزۀ ملی عراق، پس از حملۀ آمریکا، ریاستِ کمیته ای را که به همین منظور تشکیل شده بود عهده دار شد.

حکمت، در 12 سپتامبر 2015، در 82 سالگی، در امان پایتخت اردن، بدرود حیات گفت.

برخی از آثار او را ببینیم ...

موتور جست وجوی گوگل، صفحۀ اصلی خود را به وسیلۀ مجسمۀ
موتور جست وجوی گوگل، صفحۀ اصلی خود را به وسیلۀ مجسمۀ "نجات فرهنگِ عراق" بازنویسی کرد
محمد غنی حکمت، پدر پیکرتراشی معاصر
محمد غنی حکمت، پدر پیکرتراشی معاصر
حکمت در کارگاه پیکرتراشی خود در اردن
حکمت در کارگاه پیکرتراشی خود در اردن
نجات فرهنگ عراق
نجات فرهنگ عراق
شهرزاد و شهریار
شهرزاد و شهریار
قهرمانه
قهرمانه
ابوالطیب المتنبی
ابوالطیب المتنبی

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *