رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ 70 درصد ایرانی ها به علت چهار بیماری/ 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند

16:03 - 03 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۰۲۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:بیماری های دیابت،سرطان،قلب و عروق و مشکلات تنفسی چهار علت اصلی مرگ و میر ایرانی ها هستند.
به گزارش گروه جامعه ، علی اکبر سیاری امروز همزمان با سومین روز از هفته سلامت در سخنرانی پیش از خطبه های  نماز جمعه تهران با بیان اینکه شعار امسال هفته سلامت " غلبه بر دیابت" نامگذاری شده است گفت : در کشور ما نیز 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و تعدادی  نیز  در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

سیاری با بیان اینکه افراد دیابتی و افراد در معرض خطر این بیماری می توانند زندگی سالمی داشته باشند، گفت: این افراد باید بیماری و سلامت خود را مدیریت کنند یعنی در قدم اول رژیم غذایی سالم داشته باشند.

معاون بهداشت گفت: مردم ایران روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند در حالیکه میزان نمک مفید روزانه برای افراد کمتر از 50 سال 5 گرم و برای افراد بالای 50 سال 3  گرم است و  ما روزانه با خوردن نان و پنیر روزانه 7 گرم نمک مصرف می کنیم.

 سیاری با بیان اینکه مصرف نمک اضافی باعث فشار خون می شود ، گفت: 10 میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون هستند که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

معاون بهداشت گفت : سالانه 83 هزار مرگ در ارتباط با فشارخون است بنابراین باید از سلامتی خود مراقبت کنیم.

 سیاری همچنین مصرف روغن و نمک زیاد را برای سلامتی مضر دانست  و گفت: روزانه باید 25 گرم قند( معادل 6 حبه قند)  مصرف کنیم اما قند بکار رفته در یک نوشابه 30 گرم است.

وی افزود: سرانه مصرف قند مردم ما 65 گرم است و می توان این میزان را از طریق کاهش مصرف نوشابه، شیرینی و شکلات کاهش داد و در عوض مصرف میوه جات و سبزیجات را افزایش داد.

معاون بهداشت به بیماران دیابتی توصیه کرد که روزانه 5 وعده غذایی؛ شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده ،مصرف کنند.

 سیاری همچنین گفت: انجام روزانه 30 دقیقه و در هفته 150 دقیقه ورزش به طوری که ضربان قلبمان تند شود ، برای سلامتی مفید است.

وی گفت : کودکان و نوجوانان روزانه یکساعت و بزرگسالان  حداقل 5 روز در هفته و به مدت 30 دقیقه ورزش کنند.

معاون بهداشت همچنین ضرورت کنترل وزن را مورد تاکید قرار داد و گفت: در حال حاضر یک میلیاد و 100 نفر در دنیا و در کشور ما 25 تا 30 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

 سیاری گفت: اگر  نمایه توده بدنی بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن ، بین 19 تا 25 طبیعی و بیشتر از 30 باشد دچار چاقی هستید.

وی گفت: نمایه توده بدنی ، وزن به کیلوگرم بخش بر قد به توان 2 محاسبه می شود.
دکتر سیاری یادآور شد: چاقی و اضافه وزن باعث بروز دیابت، سکته های زودرس، پوکی استخوان، ساییدگی مفصل و مشکلات خواب می شود در حالی با یک پیاده روی و رژیم غدایی مناسب می توان از چاقی پیشگیری کرد.

معاون بهداشت به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: کسانی چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، افرادی که یکی از بستگان درجه یکشان به دیابت مبتلاست، خانم هایی که نوزادان بالای 4 کیلو گرم به دنیا آورده اند، افرادی که زیر 50 سالگی سکته کرده اند، و کسانی که قند خون ناشتای آنان بین 100 تا 125 است باید به نظام مراقبت که در شهرها و روستاها وجود دارند مراجعه کنند.

سیاری گفت: افراد دیابتی در سال 4 بار و افراد در معرض خطر باید سالانه یکبار به این مراکز مراجعه کنند.

معاون بهداشت گفت: در حال حاضر در روستاها به ازای هر 1000 تا 1500 نفر یک بهورز، برای هر 4 هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در شهرها نیز برای 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت، برای 30 تا 50 هزار نفر یک کارشناس تغذیه و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای 30 تا 50 هزار نفر جمعیت یک مرکز جامع خدمات سلامت پیش بینی شده است.

معاون بهداشت افزود: این سیستم مراقبت سلامت برای بیش از 10 میلیون حاشیه نشین کشور و شهرهای بالای 50 هزار نفر پیش بینی شده و در برخی از شهرهای با جمعیت بالا مانند زنجان، قم و یزد نیز این سیستم مراقبت وجود داردو خدمات ارایه شده در این پایگاهها و مراکز رایگان است.
 
 سیاری در ادامه با بیان اینکه سلامت ایرانیان از ناحیه بیماریهای غیرواگیر در خطر است، گفت: 75 درصد بار بیماریها و 60 تا 70 درصد مرگ و میرها به دلیل چهار بیماری؛ دیابت، سرطان، بیماریهای قلبی عروقی و آسم و بیماریهای مزمن تنفسی است.

معاون بهداشت افزود: این بیماریها به دلیل چند عامل خطر شامل کم تحرکی ، غذای ناسالم ، اضافه وزن و چاقی، قند خون بالا، چربی خون بالا، مصرف الکل و مصرف دخانیات ایجاد می شود.

سیاری گفت: مردم ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای  مصرف دخانیات هزینه می کنند و خود را در معرض ابتلا به بیماریها قرار می دهند.

وی با بیان اینکه بیماریهای غیر واگیر براحتی قابل پیشگیری هستند گفت: کسی که مبتلا به دیابت شود و زود این بیماری تشخیص داده نشود دچار اختلالات چشمی و بینایی می شود و کلیه، چشم و پایش را از دست می دهد.

معاون بهداشت افزود: در هر 20 ثانیه یک پا در دنیا به دلیل دیابت قطع می شود که این موضوع با ورزش و رژیم غذایی قابل پیشگیری است.

وی همچنین افزود: 15 میلیون نفر نیز دچار چربی خون بالا  و 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که این بیماریها قابل پیشگیری اند.

 سیاری در پایان افزود: با نظام مراقبتی که با اجرای طرح تحول سلامت در کشور ایجاد کردیم تا کنون 450 هزار دیابتی در کشور را شناسایی کرده ایم و امیدواریم که همه موارد را شناسایی کنیم و  انتظار داریم مردم ایران تا پایان سال به سیستم ما مراجعه کنند و برایشان پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *