قیمت نفت بحث اصلی مذاکرات ایران و آفریقای جنوبی

13:49 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۳۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نفت با بیان اینکه در حال انجام مذاکره برای از سرگیری صادرات نفت به آفریقای جنوبی هستیم، گفت: هم اکنون بحث اصلی بر سر قیمت است و ایران هم اعلام کرده است قیمتی را می پذیرد که قیمت رقابتی بازار باشد.
به گزارش گروه اقتصاد ،بیژن زنگنه پس از دیدار با «تینا جومت پترسون» وزیر انرژی آفریقای جنوبی اظهار داشت: با توجه سفر جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران، در این ملاقات درباره همکاریهای تهران و پرتوریا در حوزه نفت و انرژی مذاکره کردیم.
 
وی با بیان این که ایران پیش از تحریمها 40 درصد نفت مورد نیاز آفریقای جنوبی را تامین می کرد و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به این کشور بود، افزود:‌ درجریان تحریمها این مقدار به صفر رسید و اکنون به دنبال باز کردن این مسیر بسته هستیم و مذاکراتی در حال انجام است که امیدوارم به نتیجه برسد.
 
وزیر نفت تصریح کرد: هم اکنون بحث اصلی بر سرقیمت است و ایران هم اعلام کرده است قیمتی را می پذیرد که قیمت رقابتی بازار باشد.
 
زنگنه با اشاره به زمینه های دیگر همکاری با آفریقای جنوبی، ادامه داد: همچنین قراراست قرارداد همکاری فناورانه برای توسعه دانش فنی در حوزه GTL با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شود.
 
وی با بیان این که طرف آفریقایی ایران را به سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه در آفریقای جنوبی دعوت کرده است، گفت: از آنها دعوت کرده ایم  که پیشنهاد خود را ارائه دهند ضمن این که متقابلا ایران نیز از آنها دعوت کرده است مانند گذشته در بخش پالایشی و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کنند.
 
زنگنه گفت: شرکت آریاساسول آفریقای جنوبی پیش تر سرمایه گذاری موفقی در صنعت پتروشیمی ایران انجام داد، اما پس از تحریمها ناگزیر از این سرمایه گذاری مشترک کناره گیری کرد.
 
وی با اشاره به ظرفیت خوب شرکتهای آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران گفت: انتظار می رود فردا (یکشنبه، پنجم اردیبهشت ماه) یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی میان تهران و پرتوریا امضا شود.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *