مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی شهر تهران راه‌اندازی می‌شود

20:10 - 04 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۵۳۲
معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، از راه‌اندازی مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش گروه جامعه ،علی فرهادی با اشاره به این موضوع که اسناد یکی از شاخص‌هایی است که به‌عنوان ثروت محسوب می‌شود گفت: شهر تهران با داشتن گنجینه بزرگی از اسناد در دوره‌های مختلف تاریخی نیازمند یک مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی بود.
 
وی تصریح کرد: مرکز مطالعات ایده تأسیس مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی را به شهردار تهران ارائه و پس از موافقت ایشان تمهیدات لازم برای راه‌اندازی آن اندیشیده شده است.
 
فرهادی با اشاره به وجود برخی مراکز اسنادی و نمایشگاه در سایر کشورها افزود: ازآنجاکه شهر تهران قدمت تاریخی دارد و بلدیه از یک‌صد سال گذشته در شهر ایجاد شده است؛ به لحاظ داشتن اسناد گنجینه بسیار ارزشمندی داریم که فقط با برنامه‌ریزی و همراهی همه دستگاه‌ها می‌توان آن‌ها را در این نمایشگاه گردآوری کنیم.
 
وی در ارتباط با اهمیت ضرورت تأسیس مرکز اسناد خاطرنشان کرد: حفظ هویت شهروندی، جلوگیری از آسیب دیدن و ازبین رفتن اسناد و هم‌چنین ارتقاء فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای پژوهش از مهم‌ترین دلایل تأسیس مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی شهر تهران است.
 
معاون علم و فناوری مرکز در خصوص شیوه گردآوری اسناد گفت: از شهرداری تهران و تمامی سازمان و شرکت‌های وابسته، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، موزه‌های داخلی و خارجی، ناشران و کتابخانه‌ها و هم‌چنین اشخاص حقیقی که اسناد ارزشمند دارند مذاکره و نسبت به جمع‌آوری و تجمیع آن اقدام خواهیم کرد و در دو بخش عظیم نمایشگاهی و آرشیو سازماندهی می‌شود و مقرر است بخش نمایشگاهی آن جنبه نمایش عمومی داشته باشد. همچنین جنبه آرشیوی برای حفظ اسناد در طبقه‌بندی‌های محرمانه و عادی مورد استفاده پژوهشگران نیز باشد.
 
وی در جمع رابطین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خصوص تأسیس مرکز اسناد عنوان کرد: فواید ایجاد این مراکز علاوه بر این‌که از بین رفتن اسناد ارزشمند جلوگیری می‌کند کارکردهای نظیر ارائه خدمات پژوهشی، کتابخانه‌ای، پژوهش‌های اسنادی، تاریخ شفاهی و نمایشگاه دائمی دارد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *