آلودگی هوا، روان شهروندان "افغانستان" را با خطر روبه‌رو کرده است

10:10 - 05 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۵۷۳
آلودگی هوا، موجودیت وسایط نقلیه فرسوده و نبود فرهنگ شهرنشینی در شهرهای افغانستان سبب از بین رفتن هوای پاک و محیط زیست شده است.
آلودگی هوا، روان شهروندان  به گزارش سرویس بین الملل  مقامات حکومت وحدت ملی افغانستان در برنامه برزگداشت از روز جهانی زمین دیروز (شنبه 4 ثور) گفته‌اند که حفاظت از محیط زیست باید به یک برنامه ملی و فرهنگ تبدیل شود.
 
فاضل سانچارکی مشاور ارشد رئیس اجرایی افغانستان گفت: چالش‌های زیست محیطی به خصوص افزایش آلاینده‌های سمی، زباله‌ها و آلودگی آب و هوا عملاً سلامت روان عمومی را با تهدید مواجه کرده که نیاز به تدابیر جدی دارد.
 
سانچارکی افزود: حکومت وحدت ملی از تمام امکانات و نیروهای لازم برای داشتن محیط سالم و هوای پاک استفاده کرده و با هر پدیده که سلامت جمعی و محیط زیست را با خطر رو به رو سازد، برخورد قانونی می‌کند.
 
مشاور رئیس اجرایی بیان داشت: حفظ محیط زیست نیازمند همکاری همه جانبه مردم در افغانستان است.
 
وی با تأکید بر اهمیت طبیعت زیبا و تاثیر آن بر زندگی شهروندان، گفت: حفاظت از محیط زیست، ایجاد فضایی سبز، جلوگیری از قطع بی رویه جنگل‌ها و مبارزه با تهدیدات محیط زیستی از وظایف اصلی حکومت است.
 
«شهزاده میرویس» سرپرست اداره عمومی محیط زیست گفت: هم باید در حفظ و مراقبت محیط زیست باید تلاش کنند تا افغانستان، دارای محیط پاک شود.
 
وی افزود؛ استفاده نادرست از منابع انرژی و ده‌ها روش نامناسب دیگر از سوی زورمندان و شهروندان عادی، زمین را آسیب جدی رسانده است.
 
سرپرست اداره محیط زیست گفت: وجود ماشین‌های فرسوده و نبود فضای سبز در شهرهای افغانستان و ساخت ساز بی‌رویه سبب شده که محیط زیست با خطر رو به رو شود.
 
 وی ابراز داشت: اداره محیط زیست به تنهایی توان مبارزه با آلودگی محیط زیست را ندارد، بلکی باید دیگر اداره‌های حکومت نیز همکاری کنند.
 
در همین حال "کمال سادات" معاون جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: جوانان در افغانستان می‌تواند نقش بسیار موثر در امر مبارزه با آلودگی محیط زیست در افغانستان ایفا نمایند.
 
سادات افزود: جوانان می‌توانند در افغانستان فرهنگ سازی کنند تا مردم با فرهنگ شهر نشینی و حفظ محیط زیست آشنا شوند.
 
افغان خبر نوشت: 22 آوریل مطابق سوم ثور روز جهانی «زمین» نام گذاری شده است.
 
نام گذاری این روز به سال 1969 میلادی برمی‌گردد که «اوتانت» رئیس سازمان ملل متحد از این روز تجلیل به عمل آورده و استقبال کرد.
 
پس از آن تاریخ همه ساله در کشورهای جهان به عنوان روز زمین یاد می‌شود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *