گفت‌و‌گو یکی از راه‌های مبارزه با داعش است/ نقش متفاوت عربستان و ترکیه در حمایت از داعش

5:05 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۶۶۵
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
اولین سفیر ایران در عراق پس از حکومت رژیم بعث و استادیار دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه تلویزیونی 180 درجه به بررسی چگونگی بروز و ظهور داعش در دنیای اسلامی پرداختند.
گفت‌و‌گو یکی از راه‌های مبارزه با داعش است/ نقش متفاوت عربستان و ترکیه در حمایت از داعشبه گزارش گروه سیاسی ، برنامه 180 درجه برنامه‌ای گفت‌وگو محور است که با سبکی نو به بررسی مسائل روز جامعه از منظر کارشناسان و اساتید حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین الملل می‌پردازد.

دهمین قسمت از این مجموعه به چگونگی و علل پیدایش داعش و نقش کشورهای منطقه از جمله عربستان و ترکیه پرداخته است. حسن کاظمی قمی اولین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت صدام و نیز قاسم پورحسن استادیار رشته فلسفه در دانشگاه امام صادق(ع) دو مهمان این برنامه بودند که روز گذشته جمعه 3 اردیبهشت ماه ساعت 17:30 دقیقه از شبکه افق پخش شد.

کاظمی قمی در این برنامه گفت: ظهور جریان تکفیری که نماد آن گروه‌های داعش و جبهه النصره است حرکاتی متفاوت از سایر جریانات تروریستی دارند، اینان در سال‌های اخیر نشان دادند که ویژگی‌شان جهالت و خباثت همراه با ماهیت استعماری است.

** خباثت و جهالت دو ویژگی داعش

وی با اشاره به اینکه داعش به عنوان پدیده اجتماعی در جوامع اسلامی ظهور و بروز پیدا کرده است، افزود: جهالت این گروه به دلیل انجام اعمالی به نام اسلام است که این اعمال جدای از اساس و بنیاد دین اسلام است و خباثت اینان نیز در عملکردشان طی چند سال اخیر هویدا شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان و عراق به زمان پیدایش گروهک تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: شکل گیری داعش بعد از بیداری اسلامی اتفاق افتاد. از سال 2011 پدیده داعش شکل گرفت تا در برابر موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه بایستد.

پورحسن اظهار داشت: امروز نمی‌توان پیدایش گروه‌های جهادی را تنها با حمایت صهیونیسم دانست. گروه‌های تروریستی 25 هزار نومسلمان عضو دارند و این نشان می‌دهد که دنیای اسلام نیز در پیدایش داعش مقصر است و نباید خوش بینانه به داعش نگاه کنیم و بپنداریم که تنها دست پروده غرب است.

وی بیان کرد: در جایی عنوان کردم که داعش فهم درستی از اسلام ندارد. مبارزه مستقیم یکی از راه‌ها علیه این گروه تروریستی است و راه دیگر این است که با رهبران این گروه به گفت‌و‌گو بنشینیم تا بدانند در دنیای اسلام چه می‌گذرد و غربی‌ها به دنبال چه استفاده‌ای از آن‌ها هستند.

کاظمی به اختلاف داعش با دیگر گروه‌های تروریستی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: داعش از زمانی که وارد سوریه شد، جنگ خونی با جبهه النصره داشته است.

** جاذبه داعش ایدئولوژی فریبنده آن است

پورحسن در پاسخ به این سوال که آیا داعش ایران را دشمن اصلی خود می‌داند، گفت: در نوشته‌ها و حرف‌هایی که می‌زنند دشمن آن‌ها صلیبیون هستند اما در عمل به کشتار شیعیان دست می‌زنند. قبل از این با توجه به نام خود یعنی دولت اسلامی عراق و شام تنها به تصرف محدوده شام و عراق اکتفا ‌کردند اما در آخرین نگاه امروز می‌گویند به دنبال تشکیل دولت اسلامی در اردن، فلسطین و شام هستند.

وی به علت جذب نومسلمانان غربی به گروهک‌هایی از قبیل داعش اشاره کرد و گفت: برای پاسخ به این سوال باید به عنوان مسلمان در غرب زندگی کنیم. سال‌ها تحقیر و سرخوردگی و شهروند درجه دوم و سوم بودن را تجربه کنیم. از منظر دیگر این پدیده می‌تواند نتیجه بی توجهی کشورهای اسلامی باشد. ایدئولوژی فریبنده داعش جاذبه ساخته است. سه محور اصلی این جاذبه که به عنوان شعار داعش مطرح می‌شود احیای اسلام، مقابله با غرب و ساخت تمدنی اسلامی براساس الگوی سلفی گری است که داعش به این سه نکته معتقد است.

کاظمی قمی اظهار داشت: در کارنامه داعش تعداد کشته‌های شیعه نسبت به سنی کمتر است. اکنون نزدیک به 2 میلیون نفر از اهل سنت در عراق آوار شده‌اند. زن‌های به اسارت گرفته شده اغلب از ایزدی‌ها و سنی‌ها هستند. دلیل این اتفاق نیز نشان دادن چهره کریه از اسلام است چرا که در سال‌های اخیر جوانان غربی نسبت به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند. در بحث جاذبه برای مسلمانان غربی باید گفت سرخوردگی و بی عدالتی علیه این مسلمانان سبب می‌شود به دنبال پناهی باشند و اشتباها پناه را در این گروهک‌ها می‌بینند.

وی تصریح کرد: وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم در دوره بنی عباس و عثمانی‌ها جغرافیای حکومتی بنی عباس از آفریقا تا نزدیک هند کشیده شده اما چالشی به مفهوم امروز را در آن نمی‌بینیم.

کاظمی قمی با اشاره به اهداف گروهک‌های تروریستی بیان داشت: کشورهای غربی به همراه کشورهای مرتجع عربی برای برخورد با جبهه مقاومت وارد سوریه شدند اما نتوانستند به اهدافشان برسند در این میان جمهوری اسلامی نیز تمام قد ایستاد و از سوریه دفاع کرد و اگر این کار را نمی‌کرد باید منتظر می‌شد تا این پدیده به سراغ خودش بیاید.

وی افزود: از آن زمان تا به امروز کارکرد این جریانات نشان می‌دهد که به دنبال تغییر ژئوپلیتیک اسلامی بوده‌اند و از همین سو کشورهای اسلامی را درگیر موضوعات و جنگ داخلی خود کرده‌اند. اهدافی که آمریکا در سال 2003 تبیین کرد امروز و در سال 2016 با سناریویی جدید به سبک جنگ نیابتی در منطقه مطرح شده است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در عراق و افغانستان گفت: جریان تکفیر تمام جهان اسلام را دچار مشکل اساسی می‌کند و ارتش کشورهای اسلامی درگیر داخل می‌شوند. داعش هیچ گاه علیه اسرائیل وارد جنگ نشده است.

حسن پور در ادامه اظهار داشت: آمریکا دو مرکز مطالعه درباره گروه‌های جهادی دارد. ما گمان می‌کنیم داعش تنها با ایران مخالف است، داعش در نشریه خود عنوان کرده بزرگترین دشمن ما ایران است اما تنها این نیست و با ترکیه و عربستان سعودی هم مشکل دارد.

** ترکیه به دنبال رهبری جهان اسلام است

کاظمی با اشاره به اقدامات عربستان ضد دولت‌های منطقه در سال‌های اخیر و در حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: اقدامات عربستان در یک سال گذشته و در خصوص ایران از یک رقابت به یک تخاصم راهبردی تبدیل شده است. عربستان جنگی را به ملت یمن تحمیل کرد و بروز این تخاصم در صحنه سوریه و عراق به طور جدی دیده شد.

حسن پور در خصوص نقش ترکیه در منطقه اضافه کرد: پس از اینکه مسئله سوریه در 5 سال گذشته کلید خورد عربستان بازیگر اصلی این اتفاق و ترکیه به عنوان یک فریب خورده ایفای نقش کرد. ترکیه تنها به دنبال گرفتن حاکمیت اسلام از عربستان است و می‌خواهد به یک الگو تبدیل شود که تا حدودی به خاطر پیشرفت اقتصادی و ورود به مسئله فلسطین است که از سوی کشورهایی چون تونس، مراکش و لیبی استقبال شد. در موضوع حمایت از داعش باید عربستان و ترکیه را از هم جدا کنیم، ترکیه به دنبال تمدن سازی و پیدایش عثمانی جدید نیست بلکه درصدد رهبری دنیای اسلام است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *