رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران در اجلاس امنیتی سیکا شرکت می‌کند

20:50 - 05 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۷۲۸
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه «سیکا» با شرکت ۲۶ کشور از جمله ایران به میزبانی کشور چین برگزار می‌شود.
ایران در اجلاس امنیتی سیکا شرکت می‌کندبه گزارش گروه سیاسی ، نشست وزرای خارجه سیکا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری ( 8 و 9 اردیبهشت) برپا خواهد شد. سیکا (تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا) در واقع یک همایش سیاسی و امنیتی بلندپایه برای مسئولان رده بالای دیپلماسی کشورها محسوب می شود که این بار میزبانی اجلاس وزیران آن بر عهده شهر پکن گذاشته شده است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز امروز در گزارشی از حضور«یون بیونگ سه» رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در کنار سایر همتایان و دیپلمات های ارشد کشورهای ایران، ترکیه، هند، روسیه و چین در این نشست خبر داد که برای نخستین بار در آن شرکت می کند.

این وزارتخانه افزوده است که وزیر خارجه کره نیز در این اجلاس در باره مسائل امنیتی از جمله تسلیحات هسته ای و موشکی کره شمالی سخنرانی و با دیپلمات های دیگر بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

کره جنوبی امیدوار است از طریق برگزاری این اجلاس کشورها را با مواضع خود در خصوص اجرای تحریم های سخت علیه کره شمالی و افزودن بر فشارها برای رها کردن برنامه تسلیحات هسته ای این کشور همراه کند.

همچنین گزارش شده که وی در جریان این نشست با شماری از وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس از جمله «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگو در باره مسئله هسته ای شبه جزیره کره، صلح و ثبات جهانی، مبارزه با تروریسم، همکاری های امنیتی و کاهش تنش های منطقه ای و جهانی از جمله محورهای مورد گفت وگوی شرکت کنندگان عنوان شده است.

اولین اجلاس سازمان‌های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» نیز خرداد ماه سال گذشته در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد که علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست شرکت داشت.

کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا موسوم به «سیکا» در اصل اجلاسی است که «حفظ صلح و امنیت در آسیا» مهمترین هدف وجودی آن را تشکیل می دهد.

طرح اولیه ایجاد این اجلاس به 21 سال قبل بازمی گردد که نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اکتبر 1992 ایجاد این سازمان را طرح کرد.

جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند اعضای اصلی سازمان سیکا را تشکیل داده و کشورهای استرالیا، ویتنام، اندونزی، ‌لبنان، مالزی، آمریکا، اوکراین، ژاپن، سنگاپور، عربستان سعودی وسریلانکا نیز به عنوان اعضای ناظر در آن محسوب می شوند.

در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه نیز هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال‌های 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم و چهارم نیز به ترتیب در سالهای 2010 و 2014 در استانبول ترکیه و شهر بندری شانگهای در چین برگزار شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *