حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در مراسم اعتکاف امسال شرکت کردند

21:40 - 05 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۷۳۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: طبق آمارها 700 هزار نفر در کشور در مراسم اعتکاف شرکت کردند که از این تعداد حدود 200 هزار نفر را دانشجویان تشکیل می‌دهند.
حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در مراسم اعتکاف امسال شرکت کردندبه گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عصر امروز در جمع اساتید و دانشگاهیان معتکف در دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تأکید بر اهمیت اعتکاف، اظهارداشت: در گذشته اعتکاف به این شکل وجود نداشت و یک عبادات بسیار خاص و در یک مجامع ویژه بود و عموم مردم حتی اسم اعتکاف را نشنیده‌ بودند.

وی افزود: از زمانی که اعتکاف در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد و در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نیز این مراسم را شاهد بودیم، اعتکاف به یک فرهنگ عمومی تبدیل شد که این مسئله قدرت تأثیرگذاری و فرهنگ‌سازی دانشگاه را نشان می‌دهد.

محمدیان تأکید کرد: طبق آمارها 700 هزار نفر در کشور در مراسم اعتکاف شرکت کردند که از این تعداد حدود 200 هزار نفر را دانشجویان تشکیل می‌دهند، البته برای برگزاری مراسم اعتکاف در دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و در کل تعداد بیشماری از نسل جوان و دانشجویان در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد یک عرصه جدید برای عبادت‌های خاص ایجاد شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: در اعتکاف فرصتی برای اندیشیدن و خلوت کردن پیش می‌آید. در منابع روایی ما سخنان بسیاری در رابطه با تفکر وجود دارد و گاهی یک ساعت تفکر را برابر یک سال عبادت دانسته‌اند و گاهی نیز گفته شده یک ساعت تفکر می‌تواند با یک عمر عبادت برابری کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در عصر ما فرصتی برای فکر باقی نمانده است. گاهی گفته می‌شود اتاق فکرهایی وجود دارد و آنها به‌جای شما فکر می‌کنند و نیازی نیست شما به خود زحمت فکر کردن دهید.

محمدیان اظهار داشت:‌ می‌گویند عصر ارتباطات است، این چه عصری است که انسان‌ها را از هم دور می‌کند. بسیاری از این مسائل که به‌عنوان عصر ارتباطات به خورد ما می‌دهند، هیچ دردی را از دنیا و آخرت ما دوا نمی‌کند. یک اشباع کاذبی را ایجاد کرده‌اند و همه فکر می‌کنیم به همه چیز دسترسی داریم. این است که انسان نیازی نمی‌بیند که فکر کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به وابستگی برخی افراد به تکنولوژی‌های جدید مانند موبایل و شبکه‌های اجتماعی، گفت:‌ با توجه به چنین مسائلی است که اعتکاف، آب حیات می‌شود و ارزش پیدا می‌کند. انسان در چنین شرایطی فرصت تفکر پیدا می‌کند.

محمدیان ادامه داد: ما سرمایه‌ای به نام فطرت داریم. حقایقی درون ماست که این حقایق با تفکر کشف می‌شود، انسان تا خودش را کشف نکند، بهره‌ای نمی‌برد.

وی افزود: اگر ما را به فکر دعوت می‌کنند، معنایش این است که درون شما سرمایه‌ای وجود دارد و با تفکر می‌توانید این سرمایه را کشف کنید. تفکر یعنی پیدا کردن خود و اندیشیدنی که انسان را به گنجینه درون راه بدهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: هر انسانی جنگی در درونش دارد که این جنگ تمام معارفی است که باید آن را کشف کنیم.

محمدیان اضافه کرد: در میان همه راهبردها، مهم‌ترین راهبرد تفکر است. زندگی انسان امروزه به کلاف سردرگمی تبدیل شده است و تفکر می‌تواند انسان را از این کلاف سردرگم نجات دهد.

وی در خاتمه اظهار داشت: متأسفانه همه ما امروز دچار این مصیبت شده‌ایم که وقتی برای فکر کردن نداریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *