اولویت های بزرگترین بندر تجاری ایران در سال اقتصاد مقاومتی

23:00 - 05 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۴۹۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
معاون عملیات بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تشریح اولویت های بزرگترین بندر تجاری ایران در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، از برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور به سرانجام رسیدن پروژه های سرمایه گذاری و رشد عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد،محمد علی اصل سعیدی پور گفت: در بازدید اخیر وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر از بندر شهید رجایی، کارنامه موفق این بندر در زمینه سرمایه گذاری به عنوان یک نقطه قوت مورد توجه قرار گرفت.

سعیدی پور افزود: در 6 ماهه نخست سال 94، شاهد فراز و نشیب در عملیات بندری بودیم اما در نیمه دوم سال فعالیت ها گسترده شد به گونه ای که در 3 ماهه آخر سال رشد قابل ملاحظه ای را در کل عملیات بندر بویژه در زمینه کانتینری شاهد بودیم.

وي گفت: از عمده اقدامات انجام شده در سال 94 به روز کردن قراردادهای عدیده ای بود که از سالها بلاتکلیف مانده و عامل اختلاف بین بندر و شرکتهای تابعه بوده است.

این مقام مسئول افزود: جذب سرمایه گذاری در سال 94 در بندر شهید رجایی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در سال جدید با جذب سرمایه گذاران در زون نفتی بندر شهید رجایی زنجیره تخلیه و بارگیری مشتقات نفتی و بانکرینگ را تکمیل خواهیم کرد.

سعیدی پور ادامه داد: اجرایی کردن سرمایه گذاری انجام شده و بهره برداری از طرح ها از مهم ترین اولویت های بندر شهید رجایی در سال 95 می باشد که به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مزین شده است.
 
وی افزود: حضور گروه های سرمایه گذار خارجی برای انجام سرمایه گذاری در پروژه های توسعه بندر و بویژه فاز 3 و نیز مرکز لجستیک بندری در منطقه 2400 هکتاری به صورت روزانه در بندر شهید رجایی ادامه دارد که پس از برسی پیشنهادات، بهترین طرح های سرمایه گذاری در اولویت کارها قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه راه اندازی یک ترمینال ویژه کالای فله و یک ترمینال ویژه مواد معدنی در دستور کار است، گفت: ساماندهی، زون بندی و منسجم کردن این ترمینال ها امسال انجام می شود.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود، بر اساس برآوردهای انجام شده نرخ رشد عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی در سال 95 را 10 درصد پیش بینی کرد و گفت: آمارها طی فروردین ماه سال جاری نیز موید همین موضوع است.

سعیدی پور از سفارش خرید 12 دستگاه جرثقیل سوپر پست پاناماکس توسط سازمان بنادر و دریانوردی برای تجهیز یال غربی و شرقی ترمینال 2 کانتینری این بندر خبر داد و افزود: بخش نخست فاز 3 طرح توسعه نیز آغاز شده و برای ساخت بخش های دیگر آن نیز جذب سرمایه گذاری داخلی یا خارجی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: هم اکنون مزایده ترمینال یک کانتینری این بندر در سال جدید اکران 5 ساله می شود تا قرداد یکساله با شرکت اپراتور به 5 سال افزایش یابد که این واگذاری فراخوان عمومی اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین افزود: در سال 94 در زمینه ارتقاء توان عملیاتی عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری و عمومی نیز کارهای بزرگی انجام شد و رکوردزنی نرم ها حتی تا افزایش دوبرابری چندین بار تکرار شد. 

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان با اشاره به اين که سازمان بنادر برای تعیین تکلیف اراضی جدید الحاقی به بندر شهید رجایی، کمیته مشترکی تشکیل داده است، گفت: در همین راستا، تملک اراضی، حصار کشی، زون بندی، طرح توسعه و وضعیت منطقه ویژه و رفع معارضین در دستور کار قرار دارد تا این اراضی اهرم کمکی توسعه خدمات لجستیک بنادر کشور باشد.
 
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *