ابراز نگرانی برلین درباره شکست پیمان تجارت آزاد اروپا-آمریکا

20:48 - 05 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۰۲۱
معاون صدر اعظم آلمان درباره شکست پیمان تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا به دلیل پا فشاری‌های واشنگتن روی برخی ایده‌های آمریکایی خود ابراز نگرانی کرد.
به گزارش گروه بین الملل ، "زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان در آستانه شروع مجدد دور بعدی مذاکرات درباره قرارداد تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا در نیویورک درباره شکست این قرارداد ابراز نگرانی کرد.

وی در این باره گفت: آمریکایی ها می خواهند به ایده 'Buy-American' خرید آمریکایی خود پایبند باشند. ما نمی توانیم این مسئله را بپذیریم.

وی که در گفتگو با روزنامه "هندلز بلات" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که آمریکایی ها نمی خواهند مناقصه های عمومی خود را برای شرکت های اروپایی باز بگذارند. این به نظر من دقیقا مخالف تجارت آزاد است. اگر آمریکایی ها بر این موضع خود پافشاری کنند ما به هیچ پیمان تجارت آزادی نیاز نداریم. بنابراین قرارداد تجارت آزاد شکست خواهد خورد.

به اعتقاد "گابریل" قرارداد تجارت آزاد با آمریکا موسوم به "تی تی آی پی" از نظر محتوایی باید دنباله رو پیمان تجارت آزاد با کانادا موسوم به "ستا" باشد. وی پیمان ستا را یک الگو و نمونه خوب نامید.

وی داوری خصوصی درباره این پیمان تجاری را رد کرده و گفت: من توافقی را نخواهم پذیرفت که داوری خصوصی درباره آن تعیین کننده باشد.

سیزدهمین دور مذاکرات درباره قرارداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا از امروز در نیویورک آغاز می شود. دولت آمریکا برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات تا پایان سال جاری میلادی اصرار دارد.

وزیر بازرگانی آمریکا در گفتگویی با هفته نامه اشپیگل،  این پیمان تجاری را یک فرصت بزرگ ارزیابی کرده و دست یابی به توافق در این باره تا پایان سال جاری میلادی را امکان پذیر دانست.

وی همچنین از دولت آلمان خواست که قدرتمندانه تر برای حمایت از این پیمان تجاری مبازه کند.

این در حالی است که ده ها هزار نفر روز گذشته در آستانه سفر اوباما به هانوفر آلمان علیه قرارداد تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا اعتراض کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *