توصیه هایی به والدین در ایام امتحانات فرزندان/ عوامل استرس زا در هنگام درس خواندن چیست

9:40 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۱۳۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
کارشناس ارشد آموزشی به والدین توصیه کرد برای موفقیت دانش آموزان در امتحانات در کنار فرزندان باشند و عوامل استرس زا را از خود دور کنند.
توصیه هایی به والدین در ایام امتحانات فرزندان/  عوامل استرس زا در هنگام درس خواندن چیستلیلی لجمیری کارشناس ارشد آموزش در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه درباره نحوه موفقیت دانش آموزان در امتحانات گفت: برای این که بتوانید در موفقیت فرزندانتان سهیم باشید، گام اول این است که خانه را آرام کرده و فضای مناسب درس خواندن را برایشان فراهم کنید. این آرامش تا پایان امتحانات لازم است. بنابراین در این روزها تا حد امکان از مهمان دعوت کردن و رفت و آمد خودوداری کنید.

وی ادامه داد: هرچند که رفت و آمد شما به تعداد کمی ختم شود ولی باز تغییر محسوسی در آرامش و فضای خانه ایجاد می کند. بنابراین دانش‌آموز تمرکز کافی و لازم را برای مطالعه نخواهند داشت.

به گفته این کارشناس آموزشی  باید برای فرزندان مکانی ثابت برای درس خواندن او تعیین شود. دانش‌آموزان باید بدانند در کدام قسمت خانه می‌توانند درس بخوانند و تکالیفشان را انجام دهند. اگر مکان ثابتی نداشته باشند ، ممکن است هرجای منزل درس بخواند و در نتیجه قدرت تمرکز و یادگیری نیز کمتر می شود. 

وی تاکید کرد: گاهی لازم است چیدمان منزل را در این ایام تغییر دهید تا وسایلی که تمرکز آنها را برهم می زند در دسترس نباشد.همچنین دقت داشته باشید که نور، گرما، سرما و دیگر شرایط اتاق برای درس خواندن مناسب باشد، در غیر این صورت دانش‌آموز زود خسته شده و خواندن را  ادامه نمی دهد.
 
لجمیری با اشاره به عوامل استرس زا در میان دانش آموزان هنگام درس خواندن، گفت: نامرتب بودن اتاق استرس دانش‌آموز را افزایش داده و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، بنابراین مرتب بودن اتاق به تمرکز او کمک می کند. خانواده ها باید برنامه های تفریحی و سفرهای خود را به زمان بعد از امتحانات موکول کنند زیرا دانش آموزان در عین حال که به این موارد نیاز دارند ولی استرس امتحان لذت این موارد را کمرنگ می کند.

این کارشناس ارشد آموزش با اشاره به موضوع تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات گفت: اغلب دانش‌آموزان بنا بر عادت بدون خوردن غذا، در جلسه حاضر شده و مشغول امتحان می شوند. آنها اضطراب و نگرانی را دلیل خوبی برای این کار می‌دانند، ولی متاسفانه با غذا نخوردن تنها شرایط را بدتر می کنند.
 
وی ادامه داد: دانش‌آموزی که با معده خالی در جلسه امتحان حاضر شود، انرژی لازم را برای امتحان ندارد و در نتیجه تمرکز و هوشیاری کافی نخواهد داشت در واقع بدون تغذیه صحیح، کارایی او کاهش چشمگیری یافته و نتایج امتحانش نیز رضایت بخش نخواهد بود.

لجمیری به والدین توصیه کرد: سعی کنید حتما مواد غذایی مفید و مورد نیاز به فرزندتان برسد و به ویژه صبحانه را نیز فراموش نکرده و او را حتما برای خوردن وعده‌ای کامل و مغذی بیدار کنید. برای انتخاب میان وعده‌ها نیز دقت کافی داشته و از مواد غذایی مفید مانند انواع آب میوه‌های طبیعی، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل استفاده کنید. البته اگر اشتها نداشته و بخوبی غذا نمی‌خورند، به شیوه‌های مختلف آنها را تشویق به غذا خوردن کنید.

وی افزود: می‌توانید با افزودن چاشنی‌ها، طعم جدیدی به غذا داده و آنها را ترغیب کنید تا از آن بچشند.علاوه بر تغذیه، در شب‌های امتحان به خواب کافی و بموقع دانش‌آموز نیز اهمیت دهید. در واقع بیدار ماندن تا نیمه‌های شب و درس خواندن در این دقایق، نه تنها به او کمکی نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند تاثیری منفی نیز داشته باشد. 

لجمیری از والدین خواست هیچ وقت در شب‌های امتحان به فرزندانتان بیش از حد فشار روحی - روانی وارد نکنند. و بدانندتا حد امکان استرس‌های او را کاهش داده و با صحبت کردن به او آرامش بدهند. پدر و مادر می‌توانند به فرزندشان اطمینان دهند که نتیجه خوبی خواهد گرفت و آنها همیشه از فرزندشان راضی هستند و نتیجه تاثیری بر علاقه والدین به فرزندان نمی گذارد.


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *