دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال خود می‌دانیم/ در صورت دست اندازی از آنها ادعای خسارت می کنیم

12:11 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۲۵۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ما رسما اعلام کرده‌ایم که دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال خود می‌دانیم، تصریح کرد: اگر دست‌اندازی انجام شود، از دولت آمریکا ادعای خسارت خواهیم کرد.
مسخره است که یکی از دادگاه های آمریکایی ایران را برای حادثه 11 سپتامبر مقصر شناختبه گزارش گروه سیاسی ، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با نیکولا پوپوستی وزیر خارجه مقدونیه که ظهر امروز در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد با اشاره به اینکه امروز میزبان وزیر محترم خارجه مقدونیه هستیم، اظهار داشت: این برای اولین‌بار است که یک میهمان رسمی از کشور مقدونیه در ایران داریم.

وی با بیان اینکه از ابتدای استقلال مقدونیه با جمهوری مقدونیه رابطه سیاسی برقرار کردیم، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت تحریم‌ها، رابطه ما با این کشور و دولت آن محدود شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: با سفر وزیر خارجه مقدونیه، زمینه را برای یک روابط گسترده‌تر از امروز و دیروز آغاز کردیم. گفتگوهای خوبی را در تهران داشتیم و بعدازظهر امروز آنها با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نشستی خواهند داشت.

وی با اشاره به بحث‌ در سه حوزه ارتباطات و فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گفت: در بحث فرهنگی هیات مقدونیه‌ای یادداشت تفاهمی با وزیر فرهنگ امضا کردند و در زمینه گردشگری نیز قرار شد همکاری‌ها افزایش یابد.

ظریف با اشاره به حوزه سیاسی تصریح کرد: توافق کردیم در حوزه سیاسی گفتگوهای منظم‌تر و مستمرتری داشته باشیم و هم در مسائل دوجانبه و منطقه بحث کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: مقدونیه به عنوان کشوری که در منطقه بالکان قرار دارد و در مسیر مهاجران سوریه و عراق قرار گرفته است؛ در معرض خطر افراط‌ گرایی است. ضرورت گفتگوهای سیاسی وجود دارد.

وی در تشریح حوزه اقتصادی افزود: حوزه سوم، اولویت ما روابط اقتصادی است و با تمرکز بخش خصوصی و به ویژه برای حضور بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های زیرساختی مقدونیه گفتگو کردیم.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: بحث‌های خوبی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم صفحه جدیدی در روابط دو کشور و به نفع مردم دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اطمینان داریم با گفتگو و همکاری زمینه خوبی برای تبادل نظر داریم، افزود: یک بار دیگر به وزیر خارجه مقدونیه و هیات همراه خوشامد می‌گویم و امیدوارم سفر خوبی داشته باشند.

وی در ادامه در خصوص اقدام اخیر دادگاه آمریکایی در برداشت از دارایی‌های ایران گفت: تصمیم خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد.

ظریف با اشاره به اینکه دعاوی متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه‌های آمریکایی در گذشته مطرح شده است، اظهار داشت: مجلس هم طرحی قانونی مطرح کرد که مردم می‌توانند در دادگستری ایران علیه آمریکا اعاده دعوی کنند.

وزیر امور خارجه، اتهام به ایران در قضیه ۱۱ سپتامبر را نیز نوع مسخره‌تری از این اتفاقات عنوان کرد و گفت: اینها تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.

وی با اشاره به مسئله اخیر برداشت حدود دو میلیارد دلار از ذخایر ایران به بهانه انفجار مقر آمریکایی ها در بیروت در ۳۳ سال پیش، تصریح کرد: این اقدام غیرقانونی سالهاست صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران همواره مراعات می‌کرد تا اجازه ندهد اموال ایران به سمت آمریکا برود. متاسفانه یک بی‌احتیاطی در یک مقطعی صورت گرفته و موجب شده اموال ما در اختیار دادگاه‌های آمریکایی قرار بگیرد.

ظریف افزود: دو رأی علیه ما در دادگاه آمریکا صادر شد که متعلق به ۵ تا ۷ سال پیش است و این مراحل قبل از پایان این دولت اتمام یافته بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در گذشته ما هیچ‌گاه در این روند قضایی شرکت نمی‌کردیم (روند قضایی دادگاه‌های آمریکا)، اظهار کرد: در ۵ یا ۶ سال پیش تصمیم گرفته شد که در این روند قضایی شرکت کنند و دو رأی صادر شد و به مرحله بعدی یعنی دیوان عالی کشور آمریکا ارجاع داده شد و دیوان عالی به شکلی رأی داد که شاهد آن بودید.

وی این اقدام را مرحله جدیدی ندانست و گفت: ما از ابتدا رأی را قانونی نمی‌دانستیم و دست‌اندازی به اموال ایران، غیرقانونی است و این را به کری تاکید کردم.

ظریف با بیان این که تمام تلاش ما این است که مانع از دسترسی آمریکا به اموال خود شویم، خاطرنشان کرد: روش آن این است که اجازه ندهیم اموال ما وارد آمریکا شود.

وزیر امور خارجه افزود: دولت تصمیم گرفته که کمیته ویژه‌ای تشکیل و بررسی شود که چرا پول ما در آمریکا سرمایه‌گذاری شد؛ دوم اینکه چطور می‌شود مانع این قضایا شد و در مرحله آخر مانع حکم این دادگاه شویم.

وی با اشاره به اینکه ما رسما اعلام کرده‌ایم که دولت آمریکا را مسئول حفظ اموال خود می‌دانیم، تصریح کرد: اگر دست‌اندازی انجام شود، از دولت آمریکا ادعای خسارت خواهیم کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *