چرا به مردم دیکته کردید که با برجام همه مشکلات حل می شود؟

14:04 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۳۰۵
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به بلوکه شدن بخشی از اموال ایران توسط آمریکایی ها تصریح کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام می کند که از 100میلیارد دلار اموال ایران که در اختیار آمریکا قرار دارد تنها 3 میلیارد دلار آن به ایران خواهد رسید اظهاراتی که تعجب آور است.

عدم پایبندی آمریکا به برجام مشخص بود/ چرا برای رسیدن به توافق این قدر تبلیغ کردیمفواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره مواضع دولت یازدهم پیرامون اینکه هر اشکال و یا نقصی که در برجام پیش می آید جز برجام محسوب نمی شود اظهار کرد: دوستان در دولت تا به امروز همواره تاکید کردند که برجام به دلیل سنگ اندازی های آمریکا مشکلاتی را داشته است اما نواقصی را که در این توافق پیش آمده قبول ندارند.

وی افزود: به اذعان رئیس جمهور وزیر امور خارجه و رئیس کل بانک مرکزی کشورمان تا به امروز با توجه به سنگ اندازی های آمریکا برجام اجرایی نشده است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: سوالی که درباره برجام و عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در این توافق پیش می آید این است که آیا دولت این وضعیت را پیش بینی می کرده است و یا از آن اطلاعی نداشته است.

ایزدی خاطر نشان کرد: اگر دولت بگوید از آینده برجام خبر نداشته جای تامل است زیرا وضعیت فعلی و عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در این توافق قابل پیش بینی بود.

وی افزود: مقامات آمریکایی بارها در کنگره و سخنرانی هایشان تاکید کردند که برجام از نظر حقوقی الزام آور نیست و آنها می توانند به تعهدات خود در این توافق عمل نکنند.

این کارشناس مسائل خارجی با بیان اینکه طرف غربی در برجام توانست به اهداف خود در زمینه مسائل هسته ای ایران دست پیدا کند اظهار کرد: ایران تا به امروز به خوبی به تعهدات خود عمل کرده است اما طرف غربی و به خصوص آمریکایی ها در این زمینه بدقول بودند به گونه ای شاهد بودیم تحریم های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کردند.

ایزدی با اشاره به بلوکه شدن بخشی از اموال ایران توسط آمریکایی ها تصریح کرد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام می کند که از 100میلیارد دلار اموال ایران که در اختیار آمریکا قرار دارد تنها 3 میلیارد دلار آن به ایران خواهد رسید اظهاراتی که تعجب آور است.

وی تصریح کرد: متاسفانه دوستان ما در دولت پس از برجام همواره سعی کردند با طرح موضوعاتی چون دلواپسان اذهان مردم را از توجه به برجام دور نگه دارند موضوعی که منتقدان نقد جدی را به آن وارد می دانستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه وضعیت فعلی برجام قابل پیش بینی بود خاطر نشان کرد: در حالت دوم که این موضوع طرح می شود که دولت از عدم پایبندی آمریکایی ها در برجام مطلع بوده است که در این حالت این سوال مطرح است که چرا برای رسیدن به توافق و برجام و اینکه همه تحریم ها با برجام از بین خواهد رفت تبلیغ کردیم.

ایزدی تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی برجام چرا تلاش کردیم این ادبیات را به مردم دیکته کنیم که با برجام همه مشکلات حل خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره اظهارات اخیر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا مبنی بر اینکه کاری خواهیم کرد که مردم ایران تاثیر برجام را در زندگی شان مشاهده کنند اظهار کرد: به طور واقع طرف غربی باید به تعهدات خود درباره برجام عمل کند اما چنین موضوعی تا به امروز در واقعیت شکل نگرفته است.

ایزدی با اشاره به اینکه نباید بحث انتخابات و مسائل داخلی کشورمان از سوی دولتمردان با موضوع برجام گره بخورد خاطر نشان کرد: متاسفانه برجام نتوانسته تا به امروز نتایج مشخصی را برای کشورمان به بار آورد و اظهارات موگرینی نیز علی رغم علاقمندی وی به تاثیر برجام در زندگی مردم ایران منتفی به چیز قابل قبولی تا به امروز نشده است و دستاوردی برای کشورمان نداشته است.

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *