لاوروف: آمریكا از همكاری با روسیه در سوریه خودداری می كند

19:06 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۴۴۶
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام كرد: آمریكا از همكاری با روسیه در مساله سوریه خودداری می كند.
به گزارش گروه بین الملل ، وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با «تدروس هبریسوس» وزیر امور خارجه اتیوپی در مسكو گفت: پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریكا اخیرا بطور علنی تلاش می كنند از هماهنگی اقدامات خود در مساله سوریه با روسیه طفره بروند.

به نوشته خبرگزاری روسیا سگودنیا، لاوروف از رویكرد آمریكا در مساله سوریه و عدم علاقه مندی برای همكاری با روسیه به منظور حل مسائل این كشور انتقاد كرد.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت تسریع در روند تنظیم و تایید قانون اساسی جدید سوریه تاكید كرد و افزود: بر این باوریم كه تدوین قانون اساسی جدید سوریه باید در كمتر از 6 ماه فرصت تعیین شده از سوی سازمان ملل، طول بكشد اما برای این منظور شركت كنندگان در مذاكرات سوریه در ژنو نباید گفت و گوها را ترك و در روند مذاكرات وقفه ایجاد كنند.

لاوروف گفت: خواهان تدوین هر چه سریعتر قانون اساسی جدید سوریه هستیم تا در همه پرسی عمومی در این كشور به رای گذاشته شود.

وزیر خارجه روسیه اضافه كرد: برای این منظور، هیات های مذاكره كننده بجای خودداری از ادامه شركت در مذاكرات ژنو مانند آنچه كه در مورد معارضان عضو گروه ریاض بودیم، به مشاركت هر چه بیشتر در گفت و گوها بپردازند.

گروه مورد حمایت عربستان سعودی موسوم به گروه ریاض هفته گذشته با طرح پیش شرط هایی، مذاكرات ژنو را ترك كرد و بازگشت خود را مشروط به اجرای شرط های خود كرد.

به دنبال این اقدام گروه های معارض تحت حمایت عربستان، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای، این رویكرد گروه ریاض را مورد انتقاد قرار داد و اعلام كرد گروه مورد حمایت عربستان سعودی برای تجدید نظر در تصمیم خود، با طرح پیش شرط هایی در صدد تحت فشار قرار دادن دولت سوریه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این گروه ها ادعاهای بی اساسی را علیه دولت سوریه از جمله نقض آتش بس و مانع تراشی برای كمك رسانی به مردم مطرح كرده اند، در حالیكه گروه های دیگر این تصمیم و ادعاهای گروه های مورد حمایت ریاض را نمی پذیرند.

گروه كشورهای غربی عربی ضد سوری بویژه آمریكا و عربستان، پنج سال پیش در راستای اجرای عملیات سرنگونی حكومت سوریه مشابه ساقط كردن حكومت معمر قذافی در لیبی، هزاران تروریست را مسلح و آنان را در قالب سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی تكفیری به ویژه داعش، جبهه النصره و احرار الشام به سوریه اعزام كردند كه افزون بر ویرانی، ده ها هزار نفر از مردم این كشور به ویژه زنان و كودكان را به قتل رسانده و بسیاری از سوری ها را آواره كرده اند.

با وجود حمایت های گسترده واشنگتن و همچنین رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی ضد سوری، پس از شكست عملیات پنج ساله علیه حكومت سوریه، گسترش تروریسم به اروپا و شكل گیری حركت پناهندگان به كشورهای این قاره، آمریكا راهبرد روسیه و ایران را برای از سرگیری مذاكرات سوری- سوری و برقراری آتش بس پذیرفت كه بر این اساس، پیمان ترك مخاصمه از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است ولی گروه های مسلح مورد حمایت عربستان كه از تندروترین گروه های تروریستی شناخته می شوند در صدد بازگشت به دوران درگیری هستند. 

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *