اشرف غنی راهبرد تازه افغانستان را تشریح كرد

18:18 - 06 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۴۵۹
رییس جمهور افغانستان كه برای تشریح سیاست های آینده كشور و رایزنی در باره صلح برای نخستین بار در مجلس این كشور حضور یافته بود، اعلام كرد كه توقع ندارد پاكستان طالبان را به میز مذاكره بكشاند.
به گزارش گروه بین الملل ، «محمد اشرف غنی» روز دوشنبه در سخنان خود تصریح كرد كه طالبان را چنان سركوب خواهد كرد كه برای صلح، تضرع كند.

پس از انفجار روز سه شنبه هفته گذشته مقابل اداره دهم امنیت ملی افغانستان كه براساس اعلام وزارت كشور افغانستان 67 كشته و 347 نفر زخمی شدند، شورای امنیت این كشور از تغییر راهبرد دولت و اولویت جنگ به جای صلح با طالبان خبر داد.

اشرف غنی گفت كه كشورهای جهان و دنیای اسلام ازجمله عربستان سعودی وجمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل متحد و اكثریت كشورهای آسیایی، اتحادیه اروپا، آمریكا، چین، ژاپن ، استرالیا و كانادا این جنایت را نابخشودنی خواندند و طالبان بیش از پیش در انزوا قرار دارد.

رئیس جمهور افغانستان به نمایندگان مجلس این كشور گفت كه پاكستان باید علیه طالبان اقدام نظامی كند وآن دسته از رهبران طالبان را كه در كشورشان سكونت دارند، دستگیر و به دادگاه های افغانستان تحویل دهد.

«سرتاج عزیز» مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی افغانستان حدود یك ماه قبل در سفر خود به امریكا تائید كرد كه رهبران و فرماندهان طالبان با اعضای خانواده آنان، در پاكستان بسر می برند.

اشرف غنی گفت كه اسلام آباد باید براساس توافق كتبی در نشست های چهار جانبه، علیه طالبان اقدام نظامی انجام دهد. 
وی گفت كه مردم ما انتظار دارند كه به میزبانی، تسهیل و تجهیز گروه های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاكستان كه در تناقض با منشور ملل متحد قرار دارد، بر مبنای اصل عدم حمایت ازگروه های تروریستی علیه كشور ثالث به شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی شكایت كنیم.

اگر در سیاست پاكستان تغییر دیده نشود، علیرغم تلاش های ما برای همكارهای منطقه ای با مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد با دیپلماسی جدی متوصل خواهیم شد و همچنین از طریق نهادهای مسوول بین المللی برای پیگردهای جنایت كاران كه دست شان به خون مردم ما آلوده است، در بیرون از افغانستان اقدام خواهم كرد.

وی تاكید كرد كه از صلح دست بردار نیستیم و با آنانی كه بیشتر از این شرارت نكنند وقانون اساسی افغانستان را می پذیرند و رابطه خود را بطور كامل با تروریست ها قطع می كنند، صلح می كنیم.

رئیس جمهوری افغانستان افزود كه شبكه حقانی، گروه طالبان، شورای كویته و شورای پیشاور محارب و یاغی هستند و علیه دولت مشروع افغانستان می جنگند و ما آنان را به سزای اعمال خود خواهیم رساند.

رییس جمهوری افغانستان گفت كه دیگر برنامه عفو نیروهای آنان از دستور كار خارج شده و دادگاه ها حكم اعدام نیروهای این گروه را با قاطعیت اجرا خواهند كرد.

وی افزود كه شبكه حقانی و گروه های دیگر طالبان پیش قراولان كشورهای دیگر هستند و با تروریست های بین المللی و مافیای مواد مخدر ائتلاف كرده و تلاش می كنند تا مردم و كشور ما را به دوران سیاه گذشته باز گردانند.

اشرف غنی گفت كه داعش، القاعده، شبكه حقانی و گروه های طالبان كه از ریختن خود هموطنان خود لذت می برند و به جنگ و وحشت ادامه می دهند، دشمن مردم افغانستان و مزدوران خارجی هستند و راهی برای گفت و گو با مزدوران خارجی وجود ندارد، اما درهای گفت وگو با آن عده ازطالبان كه حاضرند برای توقف خونریزی اقدام كنند، باز است و به گفته وی این در همیشه به روی آنان باز نخواهد بود.
وی به مجلس افغانستان افغانستان گفت كه تلاش هایش برای اجماع جامعه جهانی در رابطه به این كشور موثر بوده و گفت وگوهای چهارجانبه صلح بستر مناسب را برای درك بهتر از برحق بودن خواست های مردم و كشور ما برای یافتن راه حل سیاسی ایجاد كرده است. 
اشرف غنی افزود كه در نتیجه فعالیت های سیاسی و دیپلماسی فعال بود كه از اعتماد شركای بین المللی و كشورهای اسلامی از جمله عربستان و ایران برخوردار هستیم و كسانی كه در تعهدات خود در چهارچوب بین المللی ناكام مانده اند و یا نخواسته اند به آن عمل كنند، بیش از پیش به انزوا كشیده شدند.

وی گفت كه نیروهای امنیتی افغانستان با اراده قاطع علیه شبكه حقانی و باغیان طالبان، داعش، القاعده و دیگر تروریست ها را نابود و با خاك یكسان خواهد كرد.

رئیس جمهور افغانستان افزود: در 13 ماه گذشته نیروهای افغان 40 هزار عملیات جنگی و 16 هزار عملیات ویژه علیه دشمان انجام داده اند و اكنون نیز نیروهای امنیتی در 7 استان و با راه اندازی 15 عملیات سرگرم سركوب طالبان، شبكه حقانی و دیگر تروریست ها هستند.
وی گفت: قابلیت رزمی نیروهای امنیتی و دفاع افغانستان بصورت غیر قابل مقایسه افزایش یافته و نزدیك به 50 هزار در كمتر از یكسال گذشته به صفوف نیروهای امنیتی پیوسته اند و ما از آنان قدر دانی می كنیم.

رئیس جمهور افغانستان از تقویبت بخش اطلاعاتی این كشور برای سركوب مخالفان مسلح خبر داد و گفت كه نیروی هوایی نیز برای سركوب دشمنان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی تقویت شده و اكنون نیروی هوایی توان حمله به تمامی نقاط محل استقرار طالبان در این كشور را دارد.

وی گفت كه نیروهای افغان امروز از حمایت چین، روسیه، آمریكا، استرالیا و كشورهای عضو ناتو و برخی از كشورهای اسلامی برخوردارند و طرح حمایت 5 ساله برای نیروهای افغان تدوین شده و در كنفرانس بروكسل نهایی خواهد شد.
وی تاكید كرد كه دیگر به سرپرست بودن وزارت خانه ها پایان می دهد و در روزهای آینده نامزد وزیر دفاع و ریاست امنیت ملی را به مجلس معرفی می كند و از اعضای مجلس خواست تا به آنان رای اعتماد بدهند.

رییس جمهور افغانستان به مجلس اطمینان داد كه اصلاحات در نظام ایجاد خواهد شد و اصلاح نظام انتخاباتی در موعد مقرر صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *