تاثیرپذیری شدید اقتصاد تاجیكستان از "روسیه"

20:21 - 07 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۵۴۴
وزارت مالیات تاجیكستان باانتشارگزارشی اعلام كرد كه اقتصاد این كشور، بیشترازدیگرجمهوری های شوروی سابق به مسكو وابسته است از این رو تاثیر منفی ركود مالی یكسال گذشته روسیه تاثیر مستقیمی نیز بر اقتصاد تاجیكستان داشته است.
تاثیرپذیری شدید اقتصاد تاجیكستان از  به گزارش سرویس بین الملل بخش تاجیك تارنمای آزادی، مؤلفان این گزارش براساس تحلیل های آماری نوشته اند كه اقتصاد این كشور به شدت از اقتصاد روسیه تاثیر پذیر است، بطوری كه برای مثال اگر یك درصد دراقتصاد روسیه افت رخ دهد تاثیر آن بر تاجیكستان هشت دهم درصد خواهد بود.

به تاكید مؤلفان، دلایل اصلی تاثیرپذیری زیاد اقتصاد تاجیكستان از روسیه، پول‌های انتقالی مهاجران كاری تاجیك بوده است. ارزان شدن دو محصول راهبردی صادراتی تاجیكستان شامل پنبه و آلومینیوم در بازار جهانی نیز از دیگر دلایل كند شدن رشد اقتصاد در این كشور اعلام شده است.

روسیه در یكسال گذشته با بحران اقتصادی به دلیل افت قیمت نفت مواجه است و به این دلیل انتقال پول مهاجران كاری از روسیه به تاجیكستان هم كاهش یافته ‌است.

درسال 2015 میزان پول‌های انتقالی مهاجران كاری از روسیه به تاجیكستان حدود 42 درصد كم شده‌ است.

سازمان‌های بین‌المللی مالی می‌گویند به احتمال زیاد مشكلات اقتصادی روسیه در سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت و این به معنای آن است كه درآمد مهاجران كاری در این كشور امسال باز هم بیشتر كاهش خواهد یافت.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *