مجازات سوء قصد به مقامات سیاسی خارجی چیست؟

9:00 - 10 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۵۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
قانونگذار در جهت حفظ جان مقامات سیاسی خارجی که در قلمرو ایران حضور دارند قوانینی را تعیین و مجازات هایی را نیز برای شخص سوء قصد کننده در نظر گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حفظ جان مقامات سیاسی خارجی که در قلمرو ایران حضور دارند، امری لازم است که  باید به آن توجه کرد.
به همین منظور قانونگذار در ماده  516 قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره کرده و برای آن مجازات مشخصی را تعیین کرده است.

در ماده 516 قانون مجازات اسلامی این‌گونه آمده است:

هر كس به جان رئیس جمهور خارجی یا نماینده سیاسی آن در قلمرو ایرانی سوء قصد نماید به مجازات مذكور در ماده 515 محكوم می‌شود مشروط به اینكه در آن كشور نیز نسبت به ایران معامله متقابل بشود والا مجازات خفیفتر اعمال گردد به همان مجازات محكوم می‌شود.

ماده 515 می گوید: هر كس به جان رهبر و هر یكی از رۆسای قوای سه گانه و مراجع بزرگ تقلید، سوء قصد نماید چنانچه محارب شناخته نشود به حبس از سه تا ده سال محكوم خواهد شد.
چند نکته:

شخص یا شخصیتی که قانون به آن اشاره کرده است رئیس كشور خارجی یا نماینده سیاسی آن است.
 منظور از رئیس كشور خارجی كسی است كه بر طبق قوانین داخلی و مخصوصاً قانون اساسی هر كشور شخص اول مملكت محسوب می‌شود، اعم از اینكه به عنوان شاه، ملكه، رئیس جمهور، رهبر، رئیس حزب حاكم، صدر هیأت رئیسه، امیر، نخست وزیر یا هر عنوان دیگری نامیده شود.
منظور از نماینده سیاسی یك كشور خارجی، افرادی نظیر سفرا و كنسول‌ها هستند كه در اجرای قراردادهای بین‌المللی عنوان نماینده سیاسی را داشته و از مصونیت سیاسی منتفع می‌شوند. بدین ترتیب نمایندگان فرهنگی، نظامی، اقتصادی و كارمندان اداری و خدماتی سفارتخانه‌ها، مأمورین سیاسی محسوب نمی‌شوند.
تبصره - چنانچه سوء قصد منتهی به قتل یا جرح یا ضرب شود علاوه بر مجازات مزبور به قصاص یا دیه مطابق ضوابط و مقررات محكوم خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *