فرماندهان نیروی هوافضای سپاه از ابتدای تاسیس تا کنون را بشناسید/تغییر نام "نیروی هوایی" به "هوافضا" در زمان چه کسی صورت گرفت؟

10:14 - 30 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۷۵۴۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
نیروی هوافضای سپاه که از سال 88 با این نام و قبل از آن با نام نیروی هوایی سپاه فعالیت می کرد، بدون تردید یکی از مهمترین عوامل قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
فرماندهان نیروی هوافضای سپاه از ابتدای تاسیس تا کنون را بشناسید/تغییر نام
-گروه سیاسی: نیروی هوافضای سپاه که از سال 88 با این نام و قبل از آن با نام نیروی هوایی سپاه فعالیت می کرد، بدون تردید یکی از مهمترین عوامل قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. بهره گیری از انواع موشک های کوتاه برد، میان برد و بلند برد و همچنین شهرهای موشکی زیر زمینی، این نیرو را به عنوان بازوی بسیار قدرتمند جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است.

موسی رفان (از ۱۳۶۴ تا ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹)

"موسی رِفان"  مهندس برق ایرانی، اولین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیر عامل سابق مپناست. وی در سال ۱۳۹۱ به عنوان یکی از هفت مهندس برجسته ایرانی و برجسته‌ترین مهندس برق ایران انتخاب شد.

حسین دهقان (از ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹ تا ۲۸ دی ۱۳۷۰)

سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت یازدهم، دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه بود. وی به مدت 19 ماه در سالهای 69 و 70 مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سپاه را عهده دار بود.

سرتیپ محمدحسین جلالی (از ۲۸ دی ۱۳۷۰ تا ۸ آبان ۱۳۷۶)

سردار محمدحسین جلالی در هنگام اجرای عملیات خیبر فرماندهِ هوانیروز ارتش بود؛ پس از آن از سوی امام خمینی (ره) به سپاه منتقل شد و در تاریخ 28 دی 1370 به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه رسید.

سرتیپ پاسدار محمدباقر قالیباف (از ۸ آبان ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹)

محمد باقر قالیباف شهردار کنونی تهران و فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و نیروی انتظامی، از آبان ماه سال 76 به مدت سه سال مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده گرفت.

سرتیپ پاسدار احمد کاظمی (از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴)

سردار شهید احمد کاظمی از فرماندهان قدرتمند هشت سال دفاع مقدس، پنجمین فرمانده نیروی هوایی سپاه بود. شهید کاظمی در اواسط سال ۱۳۸۴ از سوی فرمانده کل سپاه، به سمت فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شد.

وی در ۱۹ دی سال ۱۳۸۴ در سانحه هوایی سقوط هواپیمای داسو فالکن ۲۰ در نزدیکی ارومیه به شهادت رسید.

سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی (۱۳۸۴)

پس از شهادت شهید کاظمی، در مقطع بسیار کوتاهی سردار محمدرضا زهدی مسئولیت فرماندهی نیروی هوایی سپاه را عهده دار شد.

سرتیپ پاسدار حسین سلامی (از ۱ بهمن ۱۳۸۴ تا ۱۲ مهر ۱۳۸۸)

جانشین کنونی فرمانده کل سپاه پس از دوران هشت سال دفاع مقدس، دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را گذراند و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی شد. وی همزمان با تدریس در دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه، از دانشگاه علم و صنعت نیز فارغ‌التحصیل شد. سردار سلامی مؤسس و فرمانده دوره عالی جنگ از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ بوده و از سال ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۴ در سمت معاون عملیات ستاد مشترک سپاه مشغول به خدمت بود.

در زمان فرماندهی سرتیپ پاسدار حسین سلامی نام این نهاد از نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه تغییر یافت.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده (از ۱۲ مهر ۱۳۸۸ تاکنون)

یقینا یکی از مهمترین رخدادهای دوران فرماندهی سردار حاجی زاده در نیروی هوافضای سپاه، نمایش شهرهای موشکی در اعماق زمین و در گوشه و کنار کشور بود که موجب بهت و حیرت دشمنان و خوشحالی دوستان جمهوری اسلامی ایران گردید.



نهضت جهانی صلوات
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم برای شادی ارواح پاک تمامی شهدای اسلام و شهدای نیروهای مسلح بخصوص شهدای هوافضا بویژه شهیدان کاظمی و طهرانی مقدم و یارانشان 14 صلوات هدیه نمائیم.
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
0
خیلی ممنون
محمدمهدی سعید
|
United States of America
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
0
عشق من سردار حاجی زاده:
معنای دقیق اخلاص،تعهد و ایراندوستی...
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *