"میوه افغانستان" به عربستان، روسیه و هند صادر می‌شود

23:28 - 07 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۴۴۵۶
وزیر کشاورزی افغانستان با بیان اینکه باید با تولید داخلی نیاز‌های وارداتی کشور را رفع کنیم، گفت:در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک به کشور‌های عربستان، هند و روسیه میوه افغانستانی صادر کنیم.
به گزارش سرویس بین الملل اسدالله ضمیر وزارت کشاورزی افغانستان روز (شنبه) طی مراسمی، توافقنامه اجرای فعالیت‌های عملیاتی 12 مرکز فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی را با شرکت اگرو اندست امضا کرد.
 
وزیر کشاورزی افغانستان در این مراسم گفت: افغانستانی‌ها باید از طریق تولیدات داخلی، نیاز‌های وارداتی خود را رفع کنند.
 
ضمیر با بیان اینکه برای رشد کشاورزی، نیاز به بازار و رقابت محصولات است، افزود: هماهنگی بیشتر بین نهاد‌ها و بخش خصوصی در حوزه توسعه کشاورزی کمک می‌کند.
 
وی با تأکید بر اینکه همکاری بخش خصوصی برای رشد کشاورزی موثر است، تصریح کرد: 12 مرکز فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در ولایت‌های «کابل»، «بلخ»، «قندوز»، «ننگرهار» و «پکتیا» ساخته شده است.
 
وزیر کشاورزی اظهار داشت: هر مرکز ظرفیت تخمینی فرآوری 7 تن محصول را در یک شبانه روز دارد که شامل بخش‌های شستشو، خشک کردن، درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات است.
 
اسدالله ضمیر ابراز داشت: پیش از این نیز وزارت کشاورزی 19 مرکز بسته‌بندی محصولات را در 7 منطقه کشور ایجاد کرده است.
 
ضمیر بانک آسیایی را تامین کننده ساخت این مراکز خواند و اظهار داشت: شرکت اگرو اندست باید تلاش کند تا برای محصولات افغانستانی در سایر کشور‌ها بازار ایجاد کند.
 
وی گفت: خریداری محصولات باغبانان به بهای مناسب و عرضه دوباره آن به بازار، بخش دیگر مسئولیت‌های این شرکت خواهد بود.
 
وزیر کشاورزی در پایان سخنان خود افزود: حق اولویت به کشاورزانی داده می‌شود که در حومه این مراکز کار و فعالیت داشته باشند.
 
در همین حال پرویز علی رئیس شرکت اگرو اندست در این مراسم متعهد شد که در حوزه پیشبرد این مراکز صادقانه فعالیت می‌کند.
 
علی هزینه ساخت این 12 مرکز را 2.5 میلیون افغانی خواند و گفت: دادن انگیزه‌ به کشاورزان و رقابت بازار در اولویت‌های کاری ما قرار خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک به کشور‌های «عربستان»، «هند» و «روسیه» میوه افغانستانی صادر کنیم،  تصریح کرد: این مراکز با امکانات پیشرفته و مدرن مجهز است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *