رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجازات تعدی به آمران به معروف و ناهیان از منکر قابل تخفیف نیست

5:30 - 18 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۰۱۸۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
بنی هاشمی گفت: مجازات افرادی که به آمران به معروف و ناهیان از منکر تعرض و تعدی کنند قابل تخفیف، تعلیق و تعویق نیست.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، سید آیت‌الله بنی‌هاشمی در همایش آمران به معروف و ناهیان از منکر شهرستان آبیک که در سالن آمفی‌تئاتر شهید آوینی فرهنگسرای باران برگزار شد، اظهار کرد: بی‌تفاوتی‌ و کوتاهی‌هایی که در انجام وظیفه آحاد جامعه در احیای امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت، موجب شد حاکمیت آن را به قانون تبدیل کند.

وی افزود: در گذشته آمران به معروف و ناهیان از منکر زمانی که مورد تعرض قرار گرفته و حتی خون آنان را فدا می‌کردند در پیچ و خم‌های قضایی با مشکل مواجه می‌شدند و اقدام علمی صورت نمی‎‌گرفت.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک به اهمیت قانون تصویب شده حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر پرداخت و ادامه داد: با تصویب این قانون، حاکمیت وادار و سبب شد از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کرده و آن را به جامعه بقبولاند.

بنی‌هاشمی اضافه کرد: مجازات افرادی که به آمران به معروف و ناهیان از منکر تعرض و تعدی کنند قابل تخفیف، تعلیق و تعویق نیست و اگر هم منجر به رضایت شود چون جرم عمومی محسوب شده، پرونده مختومه نمی‌شود و پیگیری صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند مسؤولان ادارات، دولت و حاکمیت را امر به معروف کرده و در این زمینه نقش بسزایی ایفا کنند.

این مسؤول با اشاره به تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: اگر ضاربی به آمر به معروف و ناهی از منکری تعدی کند و آن را مورد ضرب و جرح قرار داده و متواری شود از محل اعتبارات دولت، دیه فرد مضروب پرداخت می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک افزود: اگر آمران امر به معروف و ناهیان از منکر در راه احیای این فریضه الهی جان خود را از دست داده و یا صدمه ببینند، مورد حمایت قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به عنوان شهید یا جانباز قرار می‌گیرند.

بنی‌هاشمی ادامه داد: از آغاز انقلاب تاکنون و در روال حکومت هر جا کم آورده‌ایم، دست به دامان بسیج شده‌ایم که به نقش‌آفرینی بسیج در دوران دفاع مقدس و رفع بحران‌های اجتماعی، سیاسی و فکری از سوی این نهاد مقدس می‌توان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم کم آورده‌ایم که آن را قانون‌گذار به بسیج واگذار کرده است.

این مسؤول با تأکید بر طی مراتب امر به معروف و نهی از منکر طبق شرع مقدس اسلام خاطرنشان کرد: مراتب عملی در حیطه و صلاحیت دولت قرار داده شده است.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر کار ظریف و فرهنگی است که احیای آن با توجه به ریزه‌کاری‌هایی که دشمن روی جوانان و جامعه انجام می‌دهد، امری مهم و ضروری است.

بنی‌هاشمی افزود: امر به معروف اقدام فرهنگی است که با کار فرهنگی احیا می‌شود و نباید برای احیای آن از قوه قهریه استفاده کرد.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرافت‌های فرهنگی، قومی، قبیله‌ای و سنت‌های موجود در شهرستان آبیک می‌توان امر به معروف و نهی از منکر را احیا کرد تا به خروجی مطلوبی دست یابیم.

این مسؤول در پایان گفت: برخورد تند در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نتیجه معکوس در پی دارد یعنی نه تنها امر به معروفی صورت نمی‌گیرد بلکه از منکری هم، نهی نمی‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *