صدا وسیما، زمینه مشارکت مردم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم آورد

8:51 - 18 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۰۳۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رفاهی با اشاره به فراگیری صدا وسیما به عنوان یک رسانه پر مخاطب گفت: پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی با جلب مشارکت های مردمی یا همان اجرای سیاست جنایی مشارکتی امکان پذیر است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان یزد، سید علی اصغر رفاهی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد در نشست تخصصی با مدیرکل صدا و سیما و معاونین و برنامه سازان و تهیه کنندگان صدا و سیمای مرکز یزد گفت: در معاونت اجتماعی دادگستری استان یزد وضعیت 10 جرم اول و 20 آسیب اجتماعی استان واکاوی شده و بر اساس موازین علمی جدید با تکیه بر علوم اجتماعی، جرم شناسی و روانشناسی، راه‌های عملیاتی برای مقابله و پیشگیری از این جرائم و آسیب‌های اجتماعی تهیه و تدوین شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از دغدغه مجموعه صدا و سیما در زمینه معضلات و آسیب‌های اجتماعی  تصریح کرد: تحقیقات کامل میدانی بر اساس آمارهای موجود در دستگاه قضایی و راهکارهای علمی دقیق تهیه شده است و آمادگی جهت همراهی و تعامل در این زمینه وجود دارد.

این مقام قضایی، تلاش جهت ارتقاء آگاهی‌های حقوقی آحاد جامعه را خواستار شد و بیان کرد: باید با ساخت برنامه‌های مستمر افزایش اطلاعات عمومی و حقوقی جامعه را رقم زد که این امر می‌تواند کاهش قابل توجهی در شکل گیری پرونده‌های دادگستری داشته باشد.

وی به وجود پرونده‌های زیادی در دادگستری که مالباخته با وجود داشتن تحصیلات عالی آکادمیک  مورد کلاهبرداری قرار گرفته اشاره کرد و گفت: حتی تحصیلات بالا در سایر زمینه‌ها نیز موجب نمی‌شود تا انسان در دام کلاهبرداران گرفتار نشود و فقط ارائه آموزش به مردم از طرق مختلف و همچنین انتشار هشدار در زمینه ای که احتمال کلاهبرداری وجود دارد می‌تواند اثر گذار باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل یزد از آسیب اجتماعی طلاق به عنوان دومین آسیب اجتماعی استان یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه 50درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، مشارکت صدا و سیما در جهت ارائه بسته‌های آموزشی به زوج‌های جوان، زوج‌های در 5 سال اول زندگی و همچنین خانواده‌ها یکی از راهکارهایی است که می‌توان انجام داد.

وی از تهیه و چاپ بیش از 40 عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد با موضوع پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و تصریح کرد: چندین رساله دکتری نیز در موضوعات مرتبط با پیشگیری از وقوع جرم به رشته تحریر درآمده که می‌توان یافته‌های علمی و چکیده این پژوهش‌ها را در اختیار برنامه سازان صدا و سیما قرار داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *