ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی در توزیع نذورات/ اعلام شکایات به سامانه 190

23:50 - 18 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۰۶۱۵
مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی در توزیع نذورات تاکید و گفت: سامانه 190 به صورت شبانه‌روزی شکایات مردمی در این خصوص را رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش گروه جامعه ، به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت اطلاعیه صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است:

با عنایت به فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع)، به اطلاع می‌رساند که عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیات‌ها می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا بوی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد. لذا از هموطنان عزیز تقاضا می‌شود با رعایت موازین بهداشتی، سلامت خود و جامعه را تضمین کنند
.

- هرگونه پخت و پز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد.

- کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

- مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می‌شود از مواد غذایی مشمول بسته‌بندی که مورد تایید وزارت بهداشت است، استفاده شود .

- از فراورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته‌بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده شود.

- از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره‌ها استفاده شود.

- در تهیه غذا از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده شود.

- از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

- در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره‌ها خودداری شود.

- از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود. در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر 4 درجه سانتیگراد یا در بالای 63درجه سانتیگراد (روی شمعک گاز) نگهداری شوند تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63 درجه نرسد.

- در صورت توزیع سبزی و سالاد رعایت مراحل چهارگانه سالم‌سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

- با نصب تابلوها یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیر سیگاری‌ها از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری شود.

- از آب آشامیدنی سالم استفاده شود.

- شست‌وشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، صورت پذیرد.

- در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحا ظروف یکبارمصرف گیاهی، کاغذی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود.

- استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی‌استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای65 درجه سانتیگراد ) مناسب نیست.

- پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع‌آوری، انتقال و دفع شود. بویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع‌آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یکبار مصرف استفاده شده، گذاشته شود.

- توزیع آب، شربت یا شیر میان دسته‌های عزاداری یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد. از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت در آن است، جلوگیری شود.

- احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شوند.

با توجه به اهمیت موضوع و حفظ سلامت مصرف کنندگان، جهت توزیع موادغذایی و نوشیدنی خصوصا موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ توصیه می‌شود که از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نشود.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مغایر با موازین بهداشتی اعلام شده، مراتب را به صورت شبانه‌روزی به سامانه بهداشت 190 یا شماره تلفن‌های 1490 و 190 در میان گذارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *