مصرف 50 تن طلا در بازار کشور/تا نیاز داخل تامین نشود صادرات بی معناست

16:00 - 18 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۰۶۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در حالی که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بود که ایران باید به یک کشور صادرکننده طلا تبدیل شود، رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است ایران تا زمانی که نیاز داخلی خود را رفع نکند، نمی تواند به این مهم دست پیدا کند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در زمستان سال 93 سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از نمایشگاه طلا و جواهر تهران اعلام کرد که ایران باید به یک کشور صادرکننده طلا تبدیل شود، اما با گذشت بیش از 18 ماه از این موضوع ایران به یک کشور صادرکننده بدل نشده و حجمی از نیاز بازار آن از طریق قاچاق طلا به کشور تامین می‌شود.

به طور میانگین ایران سالیانه 50 تن طلا مصرف می کند که طبق آمار رسمی میزان تولید مصنوعات طلای ایران در سال به 30 تن می رسید و این اختلاف میزان عرضه و تقاضا نشان از آن دارد که ایران قبل از آن که بخواهد به یک کشور صادرکننده طلا بدل شود باید میان عرضه و تقاضای بازار داخلی خود را مدیریت کند.

در این رابطه محمد کشی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به میزان، گفت: ایران در طول یک سال به طور میانگین 40 تا 50 تن مصنوعات طلا استفاده می‌کند که میزان تولید آن در سال 2014 میلادی 34 تن بوده است.

وی افزود: کمبود میزان تولید مصنوعات طلا در کشور از طریق قاچاق وارد می شود و تا زمانی که نیاز داخلی کشور رفع نشود نمی توان به یک صادرکننده طلا بدل شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با شرایط تولید و صادرات مصنوعات طلا در کشور، گفت: باید فضای کسب و کار رونق یابد و این در حالی است که تولیدکننده داخلی انگیزه‌ای برای تولید ندارد.

کشتی‌آرای با اشاره به اینکه میل به تولید در بین تولیدکنندگان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: مردم طلا را باید مصرف کنند تا رونق به بازار بازگردد و در حال حاضر به دلیل شرایط خاص اقتصاد میزان مصرف کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که با برداشتن محدودیت‌های واردات مصنوعات طلا، شرایط بازار چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت، یادآور شد: با رفع محدودیت‌های واردات مصنوعات طلا شرایط رقابت‌پذیری به بازار باز خواهد گشت و کیفیت تولیدات داخلی افزایش می یابد.

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *