خاورمیانه در آستانه مرحله‌ای جدید از تشدید تنش‌ها و بحران‌ها

11:36 - 19 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۰۹۸۱
روند تحولات و رویکردهای اتخاد شده از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در خاورمیانه نشان می‌دهد این منطقه و بحران سوریه در آستانه مرحله‌ای جدید است که مهم‌ترین شاخص آن شاید تشدید تنش‌ها و بحران‌ها باشد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از فارس، به نظر نمی‌رسد برای خشم و غضب واشنگتن از اقدام روس‌ها در ارسال موشک‌های اس 300 برای سوریه منطقی وجود داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند، عصبانیت واشنگتن را نباید چیزی جز تشدید رقابت در عرصه سیاسی و بسترسازی برای ورود به مرحله‌ای مالامال از رخدادهای حساس و تاثیرگذار تعبیر کرد.

به نظر می‌رسد، واشنگتن به دنبال دستاویزی برای تشدید اختلافات با روس‌هاست تا با توسل به آن جنگ در سوریه را ادامه دهد. سوال این است، چه عاملی موجب خشم شدید واشنگتن شده است؟ آیا پیشروی ارتش سوریه در شرق حلب و ریف دمشق و نزدیک شدن به دوما، پایگاه گروه‌های مسلح در جنوب سوریه در این موضوع دخیل است؟ یا رزمایش‌ شیوخ عرب در خلیج فارس که ایران درباره آن هشدار داده بود، کاخ سفید را خشمگین کرده است؟

از تعامل واشنگتن با پرونده سوریه برداشت می‌شود، واشنگتن خواهان اداره اوضاع و خرید وقت تا آغاز به کار دولت جدید است و با اتخاذ چنین مواضعی به متحدان منطقه‌ای خود اطمینان می‌دهد، تغییری در سیاست‌هایش در قبال طرح مشترک براندازی نظام در سوریه ایجاد نشده است.

مرحله‌ای که منطقه و بحران سوریه پشت سر می‌گذارد، بیشتر از هر چیز به زمان تلف شده‌ در بازی‌های فوتبال شبیه است که واشنگتن تلاش دارد تا روی کار آمدن دولت جدید پرونده‌های منطقه‌ای را اداره کند.

بی‌شک دولت جدید آمریکا مواضع و رویکردهای مشخصی دارد و رویکردهای شیوخ عرب نیز براساس آنها شکل می‌گیرد، اظهارات برخی از این کشورها از جمله ریاض که دولت اوباما را دولتی مایوس کننده توصیف کرده و در انتظار دولت جدید است، در این راستا ارزیابی می‌شود.

روند رخدادهای جاری در منطقه و اظهارات صورت گرفته و مواضع منطقه‌ای و بین المللی اتخاذ شده بازتاب دهنده میزان تنش و بحرانی است که عرصه سیاسی خاورمیانه و جهان با آن مواجه است.

بی‌تردید مرحله آینده، به دلیل روند رو به افزایش اختلافات مسکو – واشنگتن و به موازات آن ادامه سیاست فتنه انگیزی عربستان در قبال جمهوری اسلامی ایران بحران خیزتر و پر تنش‌تر از مراحل پیشین خواهد بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *