شرع مطهر، قمه زنی را نمی پذیرد

12:37 - 19 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۰۳۹
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قمه زنی مغایر با سیره معنوی ائمه هدی (ع) و اولیای دین است گفت: شرع مطهر قمه زنی را نمی پذیرد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آیت الله احمد بهشتی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: درباره سوگواری ائمه هدی و گریستن و عزاداری آن بزرگان در عزای حسین ابن علی(ع) مستندات فراوان است اما هیچ مستندی مبنی بر توصیه ائمه (ع) به قمه زنی وجود ندارد . 

نماینده خبرگان افزود: فارغ از اینکه دیگران چه تصویری از قمه زنی در ذهن بسازند و از فیلم و تصاویر آن چه نوع برداشتی کنند ، قمه زنی اقدام شایسته ای در عزاداری عاشورا نیست و شرع مطهر آن را نمی پذیرد . 

آیت الله بهشتی بیان داشت: اگر قمه زنی یا اعمال مشابه آن مطلوب بود حداقل می بایست توسط یکی از ائمه انجام شده باشد یا یکی از اولیای دین به آن سفارش کرده باشد، این نوع رفتارها هیچ جا سفارش نشده و توصیه ای از معصومین (ع) در رابطه با آن نیست . 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با بیان اینکه متاسفانه برخی آگاهانه یا ناآگاهانه همچنان بر انجام قمه زنی اصرار دارند گفت : اگر کسی ناآگاهانه به این کار مبادرت بورزد بداند که قمه زنی سفارش ائمه هدی (ع) و متناسب با سیره آن بزرگواران نیست و اگر آگاهانه آن را انجام دهد باید زمینه ای منطقی برای کار خود ارائه دهد . 

آیت الله بهشتی اضافه کرد : ائمه هدی (ع) برای گریه کردن در عزای حسین ابن علی (ع) سفارش کرده اند و خود نیز در سوگواری محرم می گریستند ، خواندن اشعار و محزون بودن نیز در سیره ائمه هدی (ع) دیده شده، تاریخ روایت های بسیاری در باره ذکر فضایل اهل بیت از زبان دعبل شاعر، روایت کرده و عزاداری ائمه با این اشعار و گریستن در عزای حسینی روایت شده است . 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد : در عصر کنونی که از تصاویر و فیلم های قمه زنی برداشت های سوء توسط دشمنان دین و دشمنان تشیع انجام می گیرد نیز بیشتر باید بر نفی قمه زنی تاکید شود ، اصل این موضوع مشروعیت ندارد و سوء استفاده دشمنان از تصاویر قمه زنی ، آن را بیشتر مذموم کرده است. 

آیت الله بهشتی با بیان اینکه دشمنان دین می خواهند اسلام را طوری معرفی کنند که جاذبه نداشته باشد، افزود: استفاده از مناظر و کارهایی که آبروی دین را حفظ نکند ننگ است و نباید تکرار شود . 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *