ثبت ۱۵ روز هوای سالم در پاییز

15:10 - 19 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۰۵۲
شهر تهران دومین هفته مهر ماه را در شرایط مطلوب کیفی هوا سپری کرد تا شمار روزهای هوای سالم پاییز به عدد ۱۵ برسد.
به گزارش گروه جامعه ، مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ارزیابی هفتگی کیفیت هوای تهران نشان می دهد کیفیت هوای پایتخت طی هفته گذشته (روزهای ۱۰ الی ۱۶مهر) در شرایط سال مقرار داشته و تحت تأثیر از شرایط آب و هوایی حاکم و انتشار ناشی از تردد خودروها دستخوش نوسان شده است.

به گفته نادری، در اوایل هفته گذشته با تداوم شکل گیری پدیده گردوغبار بر روی کشور عراق و وزش بادهای شدید شرق سو توده عظیمی از ریزگردها وارد استانهای غربی و جنوب غربی کشور و با غلظت کمتر به استان تهران انتقال یافتند. همین امر سبب افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و غبار آلودگی هوای پایتخت شد. بررسی تصاویر ماهواره‌ای برای روزهای مذکور نیز نشان می دهد منشأ گرد و غبارهای هفته گذشته عمدتا خارجی بوده و از سمت کشورهای همسایه در نواحی غربی و جنوب غربی به سطح شهر آورده شده است. همچنین نمودار گل باد مربوط به روزهای شنبه و یکشنبه نشانگر وزش بادهای قوی (با سرعت ۴-۵ متر بر ثانیه) از سمت نواحی غربی (متغیر بین شمالغرب تا جنوب غرب) است. عمق میدان دید نیز در اثر خیزش گرد و خاک و غبارآلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شد و در برخی ساعات به ۸ کیلومتر رسید.  

 به تدریج از روز دوشنبه تا پایان هفته از میزان ناپایداری جوی کاسته شده که در برخی ساعات سکون نسبی هوا را  به همراه داشت و این شرایط به ویژه در ساعات اولیه اکثر روزها کاملا محسوس بود. برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار در طول شب به همراه افزایش تردد خودروها در صبحگاه تجمع آلاینده‌هارا به دنبال داشت. هرچند این شرایط پابرجا نبوده و طی ساعاتی در بعدازظهر روزهای مذکور، به دلیل نوسانات روزانه دما، وزش بادهای محلی با بزرگی متغیر بین ۳ تا ۵ متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب شرقی تا جنوب غربی)  رخ داده که شرایط مساعد برای پراکندگی آلاینده‌ها از سطح شهر را فراهم کرده و به تبع منجر به بهبود کیفیت هوا شده است.

شایان ذکر است، میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود ۲ متر بر ثانیه گزارش شده است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *