رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فعالیت ۳۰ هیأت کاوش باستان‌شناسی خارجی در کشور

1:25 - 21 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۱۱۰
همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین‌المللی در دولت تدبیر و امید به فعالیت ۳۰ هیأت کاوش باستان‌شناسی خارجی در کشور منجر شده است.

به گزارش گروه جامعه ، عبدالکریم شادمهر معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر، نسبت به وظیفه پژوهش در هویت فرهنگی تاریخی جامعه ایرانی توسط سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد گفت: از زمان ادغام سازمان میراث فرهنگی با سازمان ایرانگردی و جهانگردی، معاونت پژوهشی سابق و یک بخش اجرایی تحت عنوان پژوهشگاه از سازمان جدا و با پنج پژوهشکده باستان‌شناسی، زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها، مردم‌شناسی، ابنیه و بافت‌های فرهنگی - تاریخی، حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی و سه گروه هنرهای ملی (سنتی)، گردشگری و میراث طبیعی فعالیت خود را آغاز کرد .

طرح دورکاری رتبه پژوهشگاه میراث را تنزل داد

وی با بیان این‌که جابه‌جایی پژوهشگاه در دولت قبل از تهران به شیراز و اصفهان آسیب‌های زیادی به نیروی انسانی و ساختار اداری پژوهشگاه وارد کرد، اظهار کرد: سال ۸۸ رتبه پژوهشگاه در وزارت علوم، دوم بود که سال ۹۲ این جایگاه به یکی مانده به آخر نزول کرد.

معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  اجرای آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه و موسسات پژوهشی، تشکیل نظام مالی اداری، هیأت رییسه و شورای پژوهشگاه را از اقدامات صورت‌گرفته در این مرکز اعلام کرد و گفت: در این شرایط همه‌ی تلاش‌مان این بود یک نظام مالی اداری و آیین‌نامه‌ای تهیه کنیم تا راهگشای کار یک پژوهشگر باشد تا او بتواند بدون هیچ‌گونه نگرانی به کار علمی خود ادامه دهد .

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای کارکنان پژوهشگاه در جریان انتقال به شیراز، بیان کرد: پس از بازگشت پژوهشگاه به تهران تلاش شد پژوهشگاه به جایگاه واقعی خود برسد.

پژوهشگاه متولی تهیه اطلس باستان‌شناسی

معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نقش حاکمیتی پژوهشگاه، افزود: کار این پژوهشگاه با هیچ پژوهشگاه دیگری قابل مقایسه نیست، برای نمونه هیچ پژوهشگاهی به‌جز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری متولی تهیه «اطلس میراث فرهنگی» نیست.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه چهارگانه در هیأت امنا و ارتقای وضعیت حقوق همکاران بر اساس آن، اظهار کرد: در حال حاضر سیستم حسابداری تعهدی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال اجرا است .

فعالیت ۳۰ هیات خارجی باستان‌شناسی در ایران

شادمهر با بیان این‌که تعامل پژوهشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط در سال‌های گذشته بسیار ارتقا یافته است، بیان کرد: به عنوان نمونه تعاملات بین‌المللی پژوهشگاه منجر به امضای بیش از ۳۰ تفاهم‌نامه و فعالیت گسترده هیأت‌های کاوش باستان‌شناسی خارجی در کشور شده است .

وی رویکرد جدید پژوهشگاه در سند راهبردی را مدیریت فعالیت‌های پژوهشی در میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: در این راستا پروژه‌های مشترکی را با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بسیاری آغاز کرده‌ایم و در تلاشیم با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص برای تحقق اهداف پژوهشگاه قدم برداریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *