جمع کردن بحران ترکیه دشوار خواهد بود

10:25 - 24 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۱۴۳
ترکیه از یک سو رانده آمریکا و اروپا است و از سوی دیگر در منطقه به خاطر دخالت های خود در امور عراق و سوریه، از چشم مردم این دو کشور و حتی ایران افتاده است.
به گزارش گروه سیاسی ، ترکیه در منطقه بحران زده غرب آسیا در پی چیست؟ دولت این کشور از شرایطی که ایجاد شده چه سودی را مطالبه می کند؟ آیا اصلاً بحرانی که غرب آسیا را فرا گرفته برای ترکیه سودی هم دارد؟

آنکارا از 5 سال گذشته تاکنون که بیداری اسلامی در منطقه آغاز شد و سپس به بحران در سوریه کشیده شد، نقش بسیار بدی را بازی کرده است.

دولت اسلام گرای ترکیه که سیاست های غربگرای او، باعث شده است تا تن به خواسته های آمریکا بدهد، باعث دخالت های مستقیم این کشور در امور سوریه و عراق شده است.

هم اکنون نیروهای نظامی ترکیه بدون مجوز و اجازه دولت و ملت سوریه وعراق در بخش هایی از خاک این دو کشور مستقر هستند، در حالی که از سوی دولت دو کشور بارها به این اقدام اعتراض و هشدار داده شده است.

چنین اقداماتی باعث هر چه وخیم تر شدن اوضاع کنونی منطقه خواهد شد، اگر میان نیروهای سوری و عراقی با نیروهای ترکیه ای درگیری شود، این درگیری مقطعی و کوتاه نخواهد بود چرا در بحران غرب آسیا دیگرانی هم هستند که حضور و نقش دارند.

ترکیه برای ماندگاری خود بر روی نقشه جهان، یک راه پیش رو دارد، البته اگر گوش شنوایی در میان سیاستمداران و دولتمردان این کشور وجود داشته باشد، می توان امیدوار بود، امادر غیر این صورت، نه تنها رویای امپراتوری عثمانی برای اردوغان محقق نخواهد شد، بلکه ترکیه کنونی هم از چنگ اردوغان در می آید.

چرا ترکیه تصور می کند که آمریکا همچنان یک پشتیبان برای آنکارا است در حالی که همه شواهد و اسناد نشان می دهد که سهم ترکیه در خاورمیانه تازه ای که آمریکا خوابش را دیده است، در خوشبینانه ترین حالت، جدایی بخش کردنشین ترکیه است.

حمایت های آمریکا از کردهای منطقه به خصوص سوریه، عراق و ترکیه، ثابت می کند که واشنگتن طرح تجزیه منطقه را به شدت پیگیری می کند.

ترکیه اگر می خواهد با کشورهای منطقه به ویژه ایران و روسیه روابطی مستحکم داشته باشد، به جای این که از سیاست های آمریکا و آل سعود تبعیت کند، به همراهی و همگرایی با ایران و روسیه رو بیاورد.

آیا کشورهای منطقه به عنوان همسایه می توانند در شرایط بحرانی به یاری هم بیایند، یا کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا اقدام به چنین کاری می کنند؟

هم اکنون ایران و روسیه هم با تروریست های تکفیری وهابی مبارزه می کنند و هم با تجزیه کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق و حتی ترکیه مخالف هستند و این مخالفت باعث شده است تا سیاست تجزیه هنوز اجرا نشود.

اگر ترکیه خود را از سیاست های آمریکا جدا کرده و به سوی ایران و روسیه گرایش بیشتری پیدا کند، شرایط تغییر بسیار اساسی خواهد کرد. آنگاه به خاطر همین چرخش سیاسی، امنیت این کشور هم بیشتر تأمین خواهد شد، چون حضور نیروهای ترکیه در عراق و سوریه برای مبارزه واقعی با تروریست های تکفیری به کار گرفته می شود نه با دولت و ملت این دو کشور.

ترکیه می بیند که روسیه حامی قدرتمند سوریه است و تاکنون هم اعلام کرده است که دست از حمایت از سوریه بر نمی دارد و تنها راه سیاسی برای حل بحران این کشور را انتخابات ریاست جمهوری با حضور بشار اسد می داند.

بن علی یلدیریم نخست وزیر ترکیه در گفت وگو با اسپوتنیک نقش ترکیه را در بحران غرب آسیا در شرایط کنونی اینگونه تعریف کرده است؛

«نقش ترکیه عبارت از متحد کردن روسیه، آمریکا و ایران است. عربستان سعودی نیز می‌تواند به این فرایند وصل شود. بدین سان خونریزی و هلاکت افراد بی دفاع و بی پناه در منطقه قطع خواهد شد. ما برای رسیدن به این هدف تمام هم خود را بکار می بریم. نکته مهم دوم با تأمین امنیت مرز های جنوبی ما و زندگی و دارایی شهروندان ساکن نواحی جنوبی مرزی ما مربوط است. بدین منظور ما عملیات «سپر فرات» را شروع کردیم که تا بحال ادامه دارد. هدف ما عقب راندن عناصر تروریستی که اینجا عمل می‌کند به فاصله دورتر از مرز های ما و تأمین امنیت به حد لازم است».

ترکیه می خواهد روسیه، آمریکا و ایران را متحد کند و حتی عربستان را هم یکی از نامزدهای این اتحاد کرده است.
مقامات ترکیه دست روی کاری محال گذاشته اند که خود نیز به آن واقف هستند. سیاست های روسیه با آمریکا در منطقه بسیار تفاوت دارد و اکنون هم چالش ها و تنش های پیش آمده از سر همین اختلافات عمیق است.

تکلیف ایران و آمریکا هم روشن است، دشمنی ایالات متحده با ایران و سیاست هایی که کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و می دهد، هیچگاه این اجازه را نخواهد داد که دو کشور با هم در منطقه متحد شوند. اتحاد با حامی تروریسم شدنی است؟

اکنون که سوریه و عراق پیروزی های بزرگی را در قبال تروریست های تکفیری به دست آورده اند، همه در اندیشه راه حل سیاسی هستند، تا پیش از این جنگ تنها گزینه ای بود که تروریست ها و حامیانشان در منطقه خواهان آن بودند.

پیروزی های به دست آمده هم با حمایت های ایران و روسیه به دست آمده است که نشان می دهد ظرفیت های این دو کشور بالاتر از ظرفیت هایی است که چندین کشور به اصطلاح ائتلاف ضد تروریسم با محوریت آمریکا دارند. دلیل پیروزی های ایران و روسیه در عراق و سوریه هم به خاطر مبارزه واقعی با تروریسم است در حالی که آمریکایی ها تنها ژست مبارز را به خود می گیرند.

ترکیه به شدت بیراهه می رود، اما متأسفانه از خواب غفلت بیدار نمی شود یا شاید هم خود را به خواب زده است.

اگر سیاست های دولت ترکیه همینگونه پیش برود، بحران به این کشور هم کشیده خواهد شد.آنگاه جمع کردن بحران ترکیه دشوارتر خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *