عزم جدی دولت برای توسعه میادین نفتی با انعقاد نخستین قرارداد با شرکتی داخلی

23:00 - 20 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۴۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
عضو هیئت رئیسه مجلس،گفت:انعقاد نخستین قرارداد نفتی در چارچوب IPC با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نشان از عزم جدی دولت برای اجرای فعالیت های توسعه ای صنعت نفت است.
به گزارش گروه اقتصاد ، بهروز نعمتی با اشاره به امضای اولین قرارداد توسعه 4 مخزن نفتی در میادین یاران، مارون و کوپال به ارزش 2.2 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت و "شرکت توسعه نفت و گازپرشیا" وابسته به گروه "انرژی تدبیر" زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت:عده ای با پیش داوری و قضاوت بحث هایی درایام بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی به راه انداختند که البته این بحث ها دایمی نبوده و پس از مدتی خنثی می شود.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه انعقاد نخستین قرارداد نفتی در چارچوب IPC با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نشان از عزم جدی دولت برای اجرای فعالیت های توسعه ای صنعت نفت است، افزود:وزارت نفت و دولت با هر مجموعه پر پتانسیل و یا هر مجموعه ای که دارای ظرفیت های مناسبی برای انجام کارهای بزرگ در کشور است، قرارداد منعقد می کند، همانگونه که قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و مجموعه های متعلق به کشور و نظام در صنعت نفت فعالیت می کنند.
 
وزارت نفت از سایر مجموعه های داخلی برای فعالیت در میادین نفتی استفاده می کند
 
نعمتی با بیان اینکه وزارت نفت از مجموعه های مختلف دیگر داخلی با پتانسیل مناسب برای فعالیت در میادین نفتی و گازی استفاده می کند، ادامه داد:استفاده از شرکت های داخلی نافی استفاده از پتانسیل شرکت های بزرگ نفتی و حضور آنها در ایران نیست و سرمایه گذاری 135 میلیارد دلاری ظرف مدت 5 سال کار بزرگی است که در توان هر شرکت داخلی نمی تواند باشد.
 
وی با تاکید براینکه جذب سرمایه گذاری های خارجی کشور را درمسیر رونق اقتصادی قرار می دهد، یادآور شد:اصلی ترین موضوعی  که در شرایط کنونی باید به آن توجه شود دریافت سهم از میادین مشترک با کشورهای همسایه از جمله قطر و عربستان است که بخش مهمی از میادین نفتی را تشکیل می دهد و باید در این میادین جذب سرمایه گذار صورت بگیرد.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه اصلی ترین چالش که مجلس، دولت و وزارت نفت باید به آن بپردازند، استفاده از ظرفیت میادین مشترک است، تصریح کرد:میادین مشترک تجدیدپذیر نیستند و روزگاری ذخایر آنها به پایان خواهد رسید و اگر ایران نتواند سهم خود را از این میادین کسب کند، ظلم و خیانت به ملت شده است.
 
پایان پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *