سیدالشهدا(ع) کهف امت است/ امام حسین(ع) با تحمل سخت‌ترین بلاها پناهی برای کائنات شد

2:35 - 22 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۵۱۵
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: سیدالشهدا(ع) کهف امت است، هر کسی که بخواهد جلوه‌های دنیا، او را غافل نکند و در دنیا بهترین اعمال را انجام بدهد، باید به امام حسین(ع) پناه ببرد وگرنه دستگاه‌های دیگر در دنیا او را غافل می‌کند و درنهایت انسان اسیر جلوه‌های دنیا خواهد شد.
سیدالشهدا(ع) کهف امت است/ امام حسین(ع) با تحمل سخت‌ترین بلاها پناهی برای کائنات شد
به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام‌ سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی خود در هیأت ثارالله با اشاره به بهترین اعمال اظهار کرد: در روایات آمده که بهترین اعمال، آن عملی است که نیت بهتری داشته باشد، شاکله انسان نیت است و باید نیت انسان از توجه به دنیا متوجه عالم آخرت و سپس متوجه خداوند شود، کسی ضرر می‌کند که تنها برای دنیا کار می‌کند و متوجه عالم آخرت نباشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: برخی برای نرسیدن به عذاب، عبادت می‌کنند، انسان حتی اگر برای رسیدن به ثواب‌های دنیوی اعمالی همچون نماز شب را انجام بدهد، این عبادت بدی نیست، چون او منافع خودش را در دست خدا می‌بیند و اگر این بد بود، ما را این‌گونه ترغیب به عبادت نمی‌کردند، اینکه انسان با خداوند تجارت کند، تجارت خوبی است.

وی افزود: همه جلوه‌های دنیا برای این است که انسان به مقامات بالا در همین دنیا برسد، در برخورد با همین زینت‌ها، برخی از آن عبور می‌کنند و به مقام‌های بالایی می‌رسند، در وصف پیامبر اکرم(ص) نقل‌شده که ایشان سال‌ها ایستاده عبادت می‌کردند، برخی به پیامبر(ص) گفتند که شما چرا این‌قدر عبادت می‌کنید، ایشان پاسخ دادند که آیا من نباید بنده شاکر خدا باشم.

میرباقری با اشاره به‌ضرورت عبور از دنیا اظهار کرد: ما باید در معبر دنیا با همین ظواهر به‌گونه‌ای باشیم که از دنیا بزرگتر شویم و از بهشت و جهنم هم عبور کنیم تا جایی که تنها دغدغه ما مقام رضوان و رضا باشد، دنیا بستری برای امتحان است و درنهایت هم بساط دنیا جمع می‌شود، انسان برای رسیدن به سعادت در دنیا صبر کند تا به مقام رضا برسد، انسان نباید به متاع دنیا چشم بدوزد، چون این‌ها وسیله‌ای برای امتحان است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: جلوه‌های دنیا امتحان است، همه می‌توانند در این صحنه‌ها از دنیا عبور کنند و از بهشت و جهنم هم رد شوند تا به بالاترین مقام‌ها برسند. قرآن می‌فرماید اگر کسی ایمان بیاورد، خداوند او را هدایت می‌کند، به‌عنوان‌ مثال اصحاب کهف که ایمان آوردند خداوند به آنها شرح صدر عطا کرد تا در مقابل بت‌پرستان از ایمان خود به خداوند بگویند.

وی افزود: یکی از شؤونی که برای اهل‌ بیت(ع) در روایات و زیارت بیان‌ شده این است که آن‌ها کهف حصین هستند، اگر انسان به آن‌ها پناه ببرند، محفوظ می‌ماند، البته این به آن معنی نیست که سختی ظاهری وجود ندارد. ما پس از وجود پیامبر(ص) در دورانی قرار داریم که دوران سختی مؤمنین است و جریان کفر حاکم شده، در چنین موقعیتی باید به کهف اهل‌ بیت(ع) پناه برد، اگر چنین کاری را انجام بدهیم در نهایت به رحمت خداوند می‌رسیم.

میرباقری با اشاره اثرات پناه بردن به اهل‌ بیت(ع) اظهار کرد: اگر ما به اهل‌ بیت(ع) پناه ببریم، دیگر خطر انحراف و فرهنگ بت‌پرستی و مادی‌ ما را تهدید نمی‌کند، البته به این معنی نیست که سختی‌های ما را تهدید نمی‌کند، بلکه ایمان ما در کنار اهل‌ بیت(ع) حفظ خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) کهف امت است، هر کسی که بخواهد جلوه‌های دنیا، او را غافل نکند و در دنیا بهترین اعمال را انجام بدهد، باید به امام حسین(ع) پناه ببرد وگرنه دستگاه‌های دیگر در دنیا او را غافل می‌کند و درنهایت انسان اسیر جلوه‌های دنیا خواهد شد. ما برای خوردن و خوابیدن به دنیا نیامدیم، بلکه باید از دل جلوه‌های دنیا عبور کرده و به احسن اعمال برسیم.

وی افزود: کسانی که در سر راه انبیاء بودند، جلوه‌های دنیا را به بت تبدیل می‌کردند و اکنون هم ما با این مسأله مواجه هستیم. حضرت سیدالشهدا(ع) کهف تمام کائنات است، ایشان با ابتلای خودش و خانواده‌اش به این مقام رسید. امام حسین(ع) سخت‌ترین بلاها را تحمل کرد تا پناه کائنات شد، ایشان با عاشورای خودشان کهف شدند و ما هم باید عاشورای امام حسین(ع) پناه ببریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *