کلید ارز تک نرخی در دستان بانک‌های اروپایی/ پایان دولت یازدهم ارز تک نرخی می‌شود

11:55 - 21 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۵۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
با رقع تحریم‌ها یکی از مسائلی که به خواست عمومی بدل شده است، دستیابی اقتصاد ایران به ارز تک نرخی است که در این مدت نیز بارها زمان برای این مهم اعلام شده و از سوی دیگر مسئولان بانک مرکزی برای آن پیش شرط‌هایی در نظر گرفته‌اند و حال جای سؤال دارد با به سر آمدن عمر دولت یازدهم اقتصاد به ارز تک نرخی دست پیدا خواهد کرد؟
 به گزارش گروه اقتصاد ، دستیابی به ارز تک نرخی در اقتصاد ایران به یک آرزو بدل شده است و این آرزو در ابتدای دهه 70 یکبار به حقیقت پیوست اما شرایط اقتصادی و سوء مدیریت عاملی شد تا اقتصاد از ارز تک نرخی فاصله بگیرد و در بخشی از زمان اقتصاد ایران شاهد سه نرخ ارز باشد.

با دستیابی به توافق هسته‌ای امیدها برای تحقق واقعیت ارز تک نرخی در اقتصاد ایران به شدت زنده شد و مسئولان بانک مرکزی زمان تقریبی را برای دستیابی به این مهم اعلام کردند. که ولی الله سیف در قامت رئیس کل بانک مرکزی این زمان تقریبی را شش ماه اعلام کرد و تا به امروز این زمان شش ماهه بارها تمدید شده و در آخرین صحبت‌های سیف در رابطه با دستیابی به ارز تک نرخی، زمان نهایی را پایان سالجاری اعلام کرد.

البته معاون ارزی سیف دستیابی به ارز تک نرخی در اقتصاد ایران را منوط به افزایش روابط کارگزاری و ارتباط بین المللی با بانک‌ها اعلام کرده است که با توجه به شرایط به نظر می‌آید که تا پایان سال این مهم محقق نشود.

در این رابطه احمد حاتمی یزد، کارشناس بازار پولی و بانکی به میزان گفت: برای دستیابی به ارز تک نرخی باید مبادلات ارز توسط بانک‌ها انجام شود و حجم اعظم نقل و انتقال ارز از مسیر صرافی‌هایی که حساب آن‌ها شفاف نیست خارج شود.

وی با بیا اینکه حجم قابل توجهی از پرداختی‌های ارزی کشور به صورت زیرزمنیی انجام می‌شود، گفت: منابع بانک مرکزی در بانک‌های چین، کره و هند قفل شده است و باید این پول‌ها به بازارهای دیگر ایران منتقل شود که به واسطه ترس بانک‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا ایران توانایی انتقال منابع ارزشمند خود را به اروپا ندارد.

حاتمی یزد خاطرنشان کرد: تا زمانی که منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی نباشد، نمی‌توان به ارز تک نرخی دست پیدا کرد و اگر محدودیتی در زمینه بازار ارز وجود داشته باشد بازار سیاه ایجاد می‌شود که این موضوع به صلاح اقتصاد نیست.

این کارشناس بازار پولی و بانکی، مذاکرات وزیر امور خارجه ایران و آمریکا را در زمینه ارز بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در روزهای اخیر آمریکا مبادلات ارزی ایران را تا به مقدار مشخصی قابل کرده است اما باید دید که بانک‌های اروپایی از این تصمیم چه برداشتی خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که با آغاز فعالیت‌های بین المللی بانک‌های ایرانی با بانک‌های اروپایی پقدر زمان لازم است تا اقتصاد شاهد ارز تک نرخی باشد، یادآور شد: هر زمانی که این روابط بانکی ایران و اروپا در سطح قابل قبولی آغز شود، شش ماه زمان لازم است تا اقتصاد ایران پذیرای ارز تک نرخی شود.

حاتمی در انتها گفت: اگر روابط بانکی ایران و اروپا در حال حاضر و بعد از تصمیم اخیر آمریکا به سطح قابل قبولی برسد، در اواسط بهار سال آینده اقتصاد ایران شاخد ارز تک نرخی خواهد بود.
با این تفاسیر می‌توان گفت که دستیابی به ارز تک نرخی تا پایان سال محقق نخواهد شد و اقتصاد ایران این مهم را در اواسط بهار به خود خواهد دید و از سوی دیگر به احتمال بسیار به دلیل آنکه در سال آینده عمر دولت یازدهم به سر می‌آید و دولت علاقه بسیاری برای دستیابی به ارز تک نرخی دارد، این مهم عملی خواهد شد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *