ساخت باغچه‌های مریخی با خاک هاوایی+عکس

3:16 - 22 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۶۵۳
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
مرکز فضایی کندی ناسا به همراه موسسه فناوری فلوریدا در حال کار بر روی یک باغچه مصنوعی برای پرورش گیاه است که کشاورزی در خاک مریخ را شبیه‌سازی کرده است.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ناسا، این باغچه مصنوعی از خاک زمین‌های هاوایی به عنوان شبیه‌ساز استفاده کرده تا خصوصیات خاک و شرایط آب‌وهوایی مریخ را برای تشخیص امکان رشد گیاه در سیاره سرخ شبیه‌سازی می‌کند.

یکی از چالش‌های اصلی پیش روی فضانوردان در ماموریت‌های فضای خارجی، دسترسی به غذا است. توانایی پرورش سبزیجات در خاک مریخ می‌تواند راه‌حل قابل‌ملاحظه‌ای برای این مشکل باشد.

ناسا از پیشرفت‌های علمی برای یادگیری در مورد افزایش تولید گیاهان در شرایط سخت به منظور تکمیل رژیم غذایی فضانوردان استفاده می‌کند و بخش پروژه سبزیجات، واحد مرکزی برای انجام این گونه تحقیقات است.

همچنین تجربیات باغبانی و زیست‌شناسی گیاهی فضایی می‌تواند دستاورد تازه‌ای در علم باشد.

دانشمندان از خاک ایالت هاوایی به عنوان خاک پایه استفاده کرده و سپس آن را با عناصر دیگر تحریک کردند تا با خاک مریخ مطابقت پیدا کند. این پروژه در سه مرحله مختلف، شامل استفاده از شرایط ساده، دومی افزودن مواد مغذی و مرحله سوم با خاک گلدان اجرا شد.

محققان تلاش کردند در این خاک‌های متفاوت کاهو بکارند. نتایج بدست آمده نشان داد که کاهوها بدون تفاوت خاصی در هر سه خاک پرورش یافتند. اما محصول بدست آمده از خاک شبیه‌سازی شده مریخ دارای ریشه‌های ضعیف‌تری بود و سرعت جوانه‌زنی کندتری داشت که دو تا سه روز پس از دو مرحله دیگر به بار نشست.

این امر بیشتر به تفاوت کشاورزی در مریخ با زمین به دلیل شرایط آب‌وهوایی و زمان‌های رشد ارتباط دارد.

این تحقیق حدود چهار هفته به طول انجامید و طی آن، بوم‌شناسان، متخصصان بیوشیمی و متخصصان بوم‌شناسی شیمیایی بر کل فرآیند نظارت می‌کردند. در ابتدا، دانشمندان 30 دانه را در لوله‌ههای آزمایش کاشتند که تنها نیمی از آن‌ها با موفقیت رشد کردند.

این نخستین تلاش دانشمندان بوده و آن‌ها قصد دارند تلاش‌های خود را برای کاشت گیاهان در خاک‌های مشابه خاک مریخ ادامه دهند. دیگر گیاهانی که متخصصان قصد دارند در این آزمایشات استفاده کنند می‌توان به ترب قرمز، کلم، نخود فرنگی، گوجه فرنگی، کلم و سایر گیاهان اشاره کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *