۱۴ نقطه بر روی کره‌ زمین که در آنجا از اینترنت خبری نیست

5:28 - 22 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۶۵۸
برخی از افراد هر روز صبح به محض بیدار شدن از خواب، اولین کاری که انجام می‌دهند چک کردن ایمیل‌ها و پست های شبکه‌های اجتماعی‌شان است، شاید شما نیز جزو این دسته از افراد باشید، حالا مناطقی را تصور کنید که در آنجا از اینترنت هیچ خبری نیست.

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از کجارو، اینترنت به طور حتم زندگی ما را از بسیاری جهات راحت تر کرده است. زمانی که می‌خواهید درباره‌ی مطلبی جستجو کنید اولین کاری که می کنید این است به سراغ تبلت یا تلفن همراه خود می‌روید، زمانی که تصویری زیبا از یک کوه را می‌بینید دوست دارید که آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به نظر می‌رسد که اینترنت یکی از ضروریات زندگی امروزی است. در ادامه این مطلب با مناطقی در جهان آشنا خواهیم شد که اینترنت، این تکنولوژی برتر هنوز به این مناطق راه نیافته است.

بیابان کالاهاری

کالاهاری

کالاهاری (Kalahari Desert) بیابانی است نیمه خشک که در جنوب قاره‌ی آفریقا واقع شده است.  این بیابان حیات وحش متنوعی دارد از شیر درنده و کفتار و شغال گرفته تا انواع حیوانات بی‌آزار مانند آهوی آفریقایی در این منطقه زندگی می‌کنند. بیابانی بی‌انتها با شن‌هایی به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ، چشم هر بیننده‌ای را به تماشای یک زیبایی بی‌انتها دعوت می‌کند. البته هر از گاهی درختان کاکتوس و اقاقیا در این منطقه به چشم می‌خورد، اما آنچه که در این بیابان هرگز به چشم دیده نخواهد شد سیگنال‌های ‌Wi-Fi است. با در نظر گرفتن این حقیقت که این مکان طبیعتی بکر و دست نخورده دارد و فقط زیستگاه بومیان منطقه است، این مسئله را قبول می‌کنید که وسایل ارتباط جمعی و امکانات ارتباطی هیچ پیشرفتی در این منطقه نداشته است مخصوصا زمانی که طبیعت‌گردان در کمپ‌های منطقه‌ی حفاظت شده‌ی حیات وحش اقامت دارند هیچ امکان ارتباطی را مشاهده نخواهند کرد. ولی مطمئنا طبیعتی را می‌بینند که در هیچ جای دیگر نظیر‌ آن را نمی‌توانند مشاهده کنند از جمله تماشای آسمان شب در این منطقه، تجربه‌ای بی‌نظیر و حیرت انگیز خواهد بود.

پارک ملی یلو استون

یلو استون

پارک ملی یلو استون (Yellow Stone) که در آمریکا واقع شده یک شگفتی زمین شناختی است با آبفشان‌های طبیعی و با تنوع بسیار گسترده از گونه‌های گیاهی و جانوری که طبیعت‌گردان بسیاری را به سوی خود جذب ‌می‌کند. در این منطقه هیچ خبری از Wi-Fi نیست و عموماً هتل‌های این منطقه نیز هیچ خدماتی در این زمینه نمی‌توانند به مهمانان خود ارائه کنند. این پارک ملی بزرگ برای پیاده رویی، دوچرخه سواری، چادر زدن و ماهیگیری مکان بسیار مناسبی است. چشمه‌های آب گرم این منطقه یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این پارک است که باعث می‌شود طبیعت‌گردان، تلفن همراه و تبلت خود را رها کرده و از طبیعت لذت ببرند.

دهکده یاکوتات

یاکوتات

یاکوتات (Yakutat) دهکده‌ای است که در آمریکای شمالی و در ایالت آلاسکا واقع شده است. مکانی است با چشم‌اندازهای فوق العاده از خلیج آلاسکا، این دهکده در واقع یک دهکده‌ی توریستی–تفریحی است ولی در این منطقه امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. این دهکده در راستای گذرگاه آبی inside passage قرار گرفته است که از این گذرگاه کشتی‌های بسیاری عبور می‌کنند. به خاطر وجود جمعیت بومی و محلی این منطقه، سفر به دهکده‌ی یوکوتات یک تجربه‌ی فرهنگی نیز خواهد بود و مسافران می‌توانند با سنت‌های خاص این منطقه از آلاسکا آشنا شوند. گردشگران می‌توانند هرچقدر که دوست دارند ماهیگیری کنند و از تماشای یخچال‌های طبیعی و آبدره‌ها لذت ببرند ولی در عوض باید برای مدت کوتاهی از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی خداحافظی کنند.

دریاچه‌ی پانگونگ تسو

دریاچه پانگونگ

شهر لاداخ (Ladakh) در هندوستان یک مقصد مهم گردشگری در این کشور محسوب می‌شود و دریاچه ی زلال و آبی پانگونگ تسو (Pangong Tso) یکی از جاذبه‌های توریستی این شهراست. این دریاچه‌ی زیبا و افسون کننده فرصتی را ایجاد می‌کند تا مسافران، از چادر زدن و گشت و گذار در کنار دریاچه خاطراتی فراموش نشدنی داشته باشند. در این منطقه‌ی بکر دسترسی به اینترنت و حتی استفاده از تلفن همراه غیرممکن است. چه کسی بر روی کره‌ی زمین وقتی طبیعت و چشم‌اندازهای زیبای‌ آن را با شکوه و جذابیت تمام، پیش روی خود می‌بیند، به این فکر می‌افتد که پست‌های شبکه‌های اجتماعی را چک کند؟

بیابان صاحارا

صاحارا

بیابان صحرا (Sahara)، بزرگترین بیابان در دنیا است که تقریبا تمام مناطق شمال آفریقا از لیبی، مراکش تا موریتانی، الجزایر، نیجر، مصر و حتی قسمت‌هایی از تونس، چاد، سودان و مالی را شامل می‌شود. این بیابان، صحرای بزرگ آفریقا نیز نامیده می‌شود. این بیابان بزرگترین صحرای گرم در جهان است که حدودا ۹ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. تپه‌های شنی بی پایان و سراب تنها چیزی است که در این صحرا دیده می‌شود. هیچ پوشش گیاهی در این بیابان وجود ندارد. درجه حرارت در این منطقه در طی روز و در سایه به ۶۰ درجه سانتی‌گراد و هنگام شب به زیر صفر درجه می‌رسد. اکثر این مناطق بدون سکنه هستند. کاملا واضح است که در این بیابان خشک و برهوت از اینترنت و سیگنال‌های تلفن همراه هیچ خبری نیست.

جنگل سیاه

جنگل سیاه

جنگل سیاه (Black Forest) نام یک منطقه‌ی جنگلی و کوهستانی در ایالت بادن ـ وورتمبرگ (Baden Wurttemberg) در کشور آلمان است. این جنگل زیبا و شگفت‌انگیز در فرهنگ عامیانه‌ی مردم این منطقه با داستان کودکانه‌ی هانسل و گرتل ارتباط دارد. از جاذبه‌های گردشگری این جنگل می‌توان به ساعت کوکو (Cuckoo Clock) و کیک جنگل سیاه اشاره کرد. جنگل سیاه بین گردشگران این منطقه بسیار محبوب است. این جنگل به دلیل اینکه از دوردست‌ها، چشم‌انداز آن به رنگ سبز تیره دیده می‌شود، جنگل سیاه نامیده می‌شود. درختان انبوه کاج، منطقه‌ی کوهستانی زیبا و رودخانه‌ی پرپیچ و خم راین که زمزمه‌کنان در دره‌ی راین جریان دارد از دیگر جاذبه‌های توریستی جنگل سیاه به شمار می‌آیند. در نزدیکی این جنگل چند دهکده‌ی کوچک و هتل‌های تفریحی دنج و آرام وجود دارد اما در اکثر هتل‌های این منطقه دسترسی به اینترنت وجود ندارد ولی مسافران می‌توانند از سکوت و آرامش زندگی در یک منطقه‌ی روستایی لذت ببرند.

پارک ملی گرند کنیون

گرند کنیون

پارک ملی گرند کنیون (Grand Canyon) در ایالت آریزونا واقع شده است. این پارک شگفتی‌های طبیعی بسیاری دارد که هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند. شکاف دره‌ی گرند کانیون بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است این پدیده‌ی جغرافیایی، قدمتی طولانی دارد و گفته می‌شود که ساکنان بومی آمریکا با اقامت در این دره و غارهای آن باعث آبادانی در این منطقه شدند. رودخانه‌ی کلرادو همچنان جریان دارد و این دره راحفر می‌کند، شکوه و زیبایی این صخره‌ها هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند. گرند کنیون یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در آمریکا است که البته در این منطقه، امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. بنابراین کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند لزومی ندارد که لپ‌تاپ خود را به همراه داشته باشند.  

امریکن ساموا

امریکن ساموا

امریکن ساموا (American Samoa) مجمع‌الجزایری دورافتاده در غرب اقیانوس آرام است. امریکن ساموا چشم اندازی بسیار شگفت‌انگیز از آب‌های نیلگون و سواحل پر از نخل دارد. در این جزیره چند دهکده‌ی ماهیگیری وجود دارد که مردمان بومی در‌ آن زندگی می‌کنند. در این مجموعه جزایر و آبسنگ‌های حلقوی، دسترسی محدود به اینترنت وجود دارد که البته هزینه‌ی استفاده از اینترنت بسیار بالا است. اما ماهیگیری و پیاده‌روی در مسیرهای مخصوص پیاده‌روی با طبیعتی بکر و دست‌نخورده از مزیت‌های این مجمع الجزایر است.

پاپوآ گینه نو

پاپوآ

پاپوآ گینه نو (Papua New GUinea) کشوری است که در اقیانوس آرام، در شرق اندونزی و شمال استرالیا واقع شده است. عموما افرادی که بسیار جهان دیده هستند یا افرادی که علاقه‌ی مفرط به سفر و کاوش در جهان دارند به این کشور سفر می‌کنند زیرا این کشور یکی از نقاطی است که کمتر شناخته شده است. سفر به این کشور که در جنوب شرق آسیا واقع شده است تجربه ای متفاوت خواهد بود. قبایل بومی این جزیره در هارمونی کامل با طبیعت در این منطقه زندگی می‌کنند. گونه‌های متفاوت از گیاهان و جانوران در این جزیره و آبسنگ‌های شگفت‌انگیز وجود دارد. در این منطقه دسترسی به اینترنت وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد هزینه‌ی آن بسیار بالا خواهد بود. بنابراین کسانی که به این جزیره سفر می‌کنند به جای تمرکز بر روی تلفن همراه خود باید بر روی جنگل‌های زیبا و طبیعت بکر آن تمرکز داشته باشند. در واقع پاپوا کشوری فقیر است و بیشتر مردم آن در روستا‌ها زندگی می‌کنند و فقط ۱۸ درصد مردم این کشور شهرنشین هستند. در این کشور قبایل بسیار زیادی با فرهنگ‌ها و زبا‌ن‌های متفاوت در کنار هم زندگی‌ می‌کنند که قوم پاپوا بزرگترین قبیله را در این جزیره تشکیل می‌دهد.

مغولستان

مغولستان

مغولستان(Mongolia) کشوری در مرکز قاره‌ی آسیا و با جمعیت تقریبی دو میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است. در حقیقت این کشور در شمال آسیای میانه قرار گرفته و پایتخت آن اولان باتور (Ulaanbaatar)  است. زبان رسمی این کشور زبان مغولی است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن به زبان مغولی صحبت می‌کنند. معروف‌ترین شخصیت تاریخی این کشور، چنگیزخان مغول بوده است که توانست قبیله‌های مغول را یکپارچه سازد و با تاخت و تازهای خود به کشورهای دیگر توانست پیروزی‌هایی را نیز بدست بیاورد. حمله‌ی مغول‌ها به ایران یکی از فجیع‌ترین وقایع تاریخ است که شمار زیادی از مردم در این تاخت و تازها از بین رفتند و اما در مورد طبیعت این منطقه، طبیعت گردانی که با این منطقه سفر می‌کنند با پیاده‌رویی و چادر زدن در چمن‌زارها و مراتع کوهستانی می‌توانند شاهد طبیعتی بکر و دست‌نخورده باشند و مزه‌ی یک فنجان چای داغ مخصوص این منطقه را امتحان کنند. به این چای مخصوص که Suutei Tsai   نامیده می‌شود شیر و نمک اضافه می‌شود. از نظر بسیاری از مسافران این منطقه، طعم و مزه‌ی این چای اصلا خوشایند نیست، به دلیل نمکی که در این نوشیدنی وجود دارد مزه‌ی این چای باب میل بسیاری از افراد نیست. در مناطق روستایی و دور از شهر، نه تنها دسترسی به اینترنت امکان‌‌پذیرنیست بلکه در این مناطق تقریبا هیچ وسیله‌ی ارتباط جمعی وجود ندارد. طبیعت‌گردانی که به این مناطق بکر سفر می‌کنند برای مدت کوتاهی از رسانه‌های اجتماعی به دور خواهند بود.

بیابان آتاکاما

آتاکاما

 این بیابان که توسط رشته‌ کوههای آند و ارتفاعات ساحلی اقیانوس آرام محصور شده، خشک‌ترین منطقه بر روی زمین است. بیابان آتاکاما (Atacama Desert) در آمریکای جنوبی واقع شده است. به خاطر زمین‌های سخت و شوره‌زار و آبکندهای پر از گل و لای این بیابان مخوف به نظر می‌رسد. خاک این منطقه را از جهاتی با ماه شبیه دانسته‌اند. این بیابان بسیار بکر و ناشناخته است، تا چشم کار می‌کند بیابانی بی‌آب و علف وجود دارد که از یک سمت به رشته‌کوههای آند منتهی‌می‌شود و از سوی دیگر به سمت اقیانوس آرام امتداد می یابد. آتاکاما برای رصد آسمان پر ستاره ی شب یکی از بهترین مکان‌ها بر روی کره‌ی زمین است. کاملا واضح است که در این بیابان دسترسی به اینترنت وجود ندارد.

 لاپلند

لاپلند

لاپلند (Lapland) که به عنوان منطقه‌ی شمالی فنلاند نیز شناخته می‌شود، زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارد. این سرزمسن شگفت‌انگیز زمستان‌های عجیبی دارد. در فصل تابستان ۲۴ ساعت نور خورشید می‌تابد در حالی که در ماه‌های سرد سال، آسمان در تاریکی فرو می رود و خورشید دو ماه طلوع نمی‌کند. این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها برای مشاهده‌ی شفق شمالی است. مسافران می‌توانند در کلبه‌ها و خانه‌های ییلاقی که در این منطقه وجود ارد اقامت کنند و درکمال آسایش از تماشای این پدیده‌ی طبیعی لذت ببرند. در صورتی که اینترنت هم در دسترس باشد، طبیعت‌گردان مایل هستند که برای مدت کوتاهی لپ تاپ و تلفن همراه خود  را  کنار بگذارند.

خلیج ها لونگ ویتنام

خلیج ها لونگ

خلیج ها لونگ (Ha long bay) به همراه ستون‌های آهکی و جزایری که توسط آب های آرام و سبز رنگ خلیج تونکین احاطه شده اند، چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند. غارها و دهکده‌های ماهیگیری این منطقه در طبیعت زیبا محصور شده اند. این خلیج توسط سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. گشت و گذار با قایق‌های تفریحی یکی از جاذبه‌های گردشگری خلیج ها لونگ است. این خلیج در شمال شرق ویتنام واقع شده است و طبیعت‌گردان می‌توانند در این منطقه، پدیده‌ی خوردگی و انحلال توده سنگ‌های آهکی را مشاهده کنند. این پدیده‌ی زمین‌شناختی karst نامیده می‌شود و به شکل ایجاد حفره‌ها و غارهایی بر روی سطح یا در زیر سطح زمین نمایان می‌شود. این پدیده‌ی شگفت‌انگیز ارزش این را دارد که مسافران برای مدتی اینترنت را رها کنند و توجه‌ی خود ا به تماشای طبیعت بکر این منطقه معطوف کنند.

 قاره جنوبگان

جنوبگان



محمود ادريس آبادی
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
0
0
سلام دستتون درد نكنه اطلاعات بكري بود، متشكرم. در كارهاتون موفق باشيد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *