حادثه کربلا به وسعت تمام تاریخ بود/ امام حسین(ع) به دنبال برداشتن حجاب ظلمانی در جامعه بودند

19:20 - 22 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۷۳۴
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه حادثه کربلا به وسعت همه کائنات و تمام تاریخ است، گفت: امام حسین(ع) به دنبال برداشتن حجاب ظلمانی در جامعه بودند.

به گزارش گروه سیاسی ، حجت‌الاسلام‌ سید محمدمهدی میرباقری در سخنرانی خود در هیأت ثارالله با اشاره به سؤالات مطرح‌شده در خصوص واقعه کربلا اظهار کرد: یکی از سؤالات مطرح‌شده در خصوص این واقعه این است که آیا امام حسین(ع) در کربلا پیروز شد یا خیر؟ برخی سطحی نگران پاسخ دادند که امام حسین(ع) در کربلا شکست خورد، اما برخی دیگر جواب دادند که امام حسین(ع) در ظاهر شکست خورد، اما در باطن پیروز شد، اما مقتضای نگاه صواب این است که بگوییم ایشان در ظاهر و باطن پیروز شدند و به‌صورت مطلق شکستی نداشتند.

امام حسین(ع) در ظاهر و باطن پیروز شدند و به‌صورت مطلق شکستی نداشتند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: اگر انسان بخواهد برآورد کند که یک نهضت اجتماعی پیروز یا شکست‌خورده است، باید اهدافی را که پرچم‌دار آن دنبال می‌کرد، مورد بررسی قرار بدهد، بر این اساس اگر هدف سیدالشهدا(ع) را گرفتن قدرت و تشکیل حکومت بدانیم، در این صورت امام حسین(ع) هم در ظاهر و هم در باطن شکست خوردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اما یک تحلیل دیگر این است که سیدالشهدا(ع) می‌دانستند که نهایت حرکتشان شهادت است، اما ایشان به دنبال یک کار بزرگتری بودند که از بستر شهادتشان و اسارت اهل‌بیت(ع) فراهم می‌شد، امام حسین(ع) به دنبال اقدام بزرگی بودند که به وسعت جهان بشریت است، به نظر می‌رسد که حادثه کربلا به وسعت تمام کائنات و تمام تاریخ است.

میرباقری با اشاره به هدف امام حسین(ع) از واقعه کربلا اظهار کرد: این تحلیل درست است که حرکت ایشان یک اقدام عاجل برای گرفتن قدرت ظاهری در آن زمان نبود، این مسأله هم با عقل قابل پیش‌بینی بود، بسیاری از سیاستمداران از امام حسین(ع) خواستند که این حرکت را شروع نکنند، اما ایشان با همه برآوردها به حرکت خود ادامه دادند، حتی پس‌ از اینکه خبر شهادت حضرت مسلم به ایشان رسید، حرکت امام حسین(ع) ادامه پیدا کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت، به حرکت خودشان ادامه دادند و واضح بود که ایشان با قصد شهادت حرکت کردند. البته امام حسین(ع) به دنبال شهادت معطوف به نتیجه بود، در اینجا به‌غیر از تکلیف گرایی، یک نتیجه گرایی هم وجود داشت، امام حسین(ع) به دنبال تصرف در وجدان عمومی بشری و بسترسازی برای یک حکومت تاریخی بود، ایشان به دنبال یک حکومت مستعجل زودگذر نبود، امام حسین(ع) به دنبال یک تغییر اساسی در عالم بود و می‌خواست که یک اتفاق جدی در طول تاریخ در امت‌ها بیفتد.

امام حسین(ع) فرمودند که من به دنبال اصلاح در امت جدم رسول‌الله(ص) هستم

وی در خصوص نتایج حرکت امام حسین(ع) تصریح کرد: حرکت ایشان بستری برای امامان معصوم بعد از خودشان بود. امام حسین(ع) فرمودند که من به دنبال اصلاح در امت جدم رسول‌الله(ص) هستم، انحراف در این امت این بود که از مدار توحید خارج شد و امام حسین(ع) به دنبال این بود که این امت به مدار اصلی خود بازگردد.

میرباقری با اشاره به هدف امام حسین(ع) از واقعه کربلا اظهار کرد: آن حکومتی که ایشان به دنبال آن بودند، از راه نظامی به دست نمی‌آمد و ایشان به دنبال اصلاح فساد ایجاد شده در امت اسلامی بود تا امت به مدار اصلی خودش بازگردد، شیاطین امروز هم فهمیدند که جنگ نظامی جای اقدام فرهنگی را نمی‌گیرد و می‌دانند که در کنار جنگ سخت باید از جنگ نرم هم استفاده کنند و جنگ نرم ده‌ها سال طول می‌کشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: امام‌حسین(ع) به دنبال یک اقدام با عظمت تاریخی بود تا جامعه‌ای که فاسد شده، دوباره صالح شود و معروف دوباره به مدار خودش بازگردد. خیلی اقدامات باید رخ بدهد تا به این هدف برسیم، امام حسین(ع) می‌دانستند که تنها با شهادت ایشان است که کار به نتیجه می‌رسد، باید یک حماسه نظامی همراه با مظلومیت کامل رخ بدهد که این حماسه به یک حرکت عمیق بیدارکننده تبدیل شود و به‌تدریج به عصر ظهور می‌رسد.

وی تاکید کرد: امام حسین(ع) به دنبال برداشتن حجاب ظلمانی در جامعه بودند تا حقیقت ولایت در جامعه تجلی پیدا کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *