رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وانیل؛ ماده‌ای نشاط آور برای رفع افسردگی

1:25 - 23 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۸۷۷
وانیل ماده‌ای نشاط آور است که با تاثیر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و رفع افسردگی می‌شود، به همین دلیل اختلالات عصبی مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون را بهبود می‌بخشد.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ایمنا، وانیل از گل ارکیده به دست می‌آید ولی گل ارکیده حدود 60 گونه متفاوت دارد که تعداد کمی از این گونه ها، برای استخراج وانیل مناسب هستند. دانه های وانیل یکی از گران ترین ادویه ها به عنوان یک طعم دهنده در نوشیدنی ها و قنادی ها است.

وانیل(VANILLA PLANIFOLIA) میوه گیاهی است که عطری دل‌پذیر و طعم آن به عنصر ضروری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی‌ها تبدیل شده است و اغلب در تهیه دسرها، پودینگ‌ها و شیرهای طعم‌دار و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وانیل طبیعی نخستین بار برای طعم دادن به نوشیدنی شکلاتی در مکزیک و توسط قبیله های توتوناک مورد استفاده قرار گرفت.اگر چه امروز، ماداگاسکار و اندونزی سهم بسیار بزرگتری از کشت و فروش وانیل را در اختیار دارند.

ماده‌ی معطر وانیـل از میوه‌ این گیاه گرفته می‌شود که به شکل غلاف لوبیاست و قبل از اینکه کاملا برسد، آن را می‌چینند و خشک می‌کنند. در موقع چیدن، میوه‌ها عطری ندارند ولی پس از اینکه چیده شدند در دوران خشک کردن و عمل آوردن آن، عطر مطبوع وانیل ایجاد می‌شود.

مزاج وانیل گرم و خشک است و در طب سنتی وانیل را ماده‌ای نشاط آور می‌داند که با تاثیر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و رفع افسردگی می‌شود.

عصاره وانیل عمدتا از قندهای ساده و پیچیده، روغن های ضروری، ویتامینها و مواد معدنی تشکیل شده است و حاوی ویتامین هایی از گروه های B کمپلکس و نیاسین، اسید پانتوتنیک، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین B-6 است که این ویتامین در سنتز آنزیم، عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن کمک می کند.

همچنین شامل مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن و روی است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.
مایاها(گروهی از سرخپوستان مکزیک)معتقد بودند که با اضافه کردن وانیل در نوشیدنی ها، می توان دارویی برای تقویت غرایز جنسی درست کرد.

از دیگر خواص وانیل می توان به این موارد اشاره کرد:
از آنجایی که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد، با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه می‌کند.
از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.
درمان درد و زخم معده است.
بر حالت تهوع و استفراغ غلبه می‌کند.
به کاهش وزن کمک کرده و باعث لاغری می‌شود.
اضطراب و استرس را از بین می‌برد.
تنظیم کننده‌ دوران قاعدگی است.
التیام دهنده‌ زخم‌هاست.
از انواع سرطان به خصوص سرطان سینه پیشگیری می‌کند.
اختلالات عصبی مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون را بهبود می‌بخشد.
تغییر شکل سلول‌های خونی را متوقف می‌کند.
از کم شدن حافظه پیشگیری می‌کند.
ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه تستوسترون و استروژن را تحریک می‌کند.
درمان سینوس و سرفه است.
التهاب ناشی از تشنج و تب را کاهش می‌دهد.
درمان بیش فعالی و فعالیت زیاد سیستم‌های مختلف بدن از جمله گردش خون، تنفس، گوارش و اعصاب است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *