لزوم نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای در پیشگیری از خشونت و آسیب اجتماعی

10:07 - 23 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۱۹۶۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
برخی از بازی‌های رایانه ای حاوی موضوعاتی نظیر خشونت، مسائل غیراخلاقی، تعاملات جنسی، مسلمان کُشی و نسل کُشی هستند و سبب تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، افت تحصیلی در کودک می‌شوند.
لزوم نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای در پیشگیری از خشونت و آسیب اجتماعیبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، درباره اكثر پیشرفت‌های علمی و تكنولوژیكی این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود كه مزایای آن‌ها بیشتر است یا معایبشان؟

یكی از چالش برانگیزترین این مباحث در مورد رایانه و بازی‌های الکترونیکی است.

امروزه دسترسی کودکان و قشر جوان به بازی‌های الکترونیکی به راحتی امکان پذیر است و تعداد سایت‌های اینترنتی ارائه دهنده خدمات بازی های آنلاین روز به روز در حال افزایش است؛ در حالی که اکثر والدین نسبت به خطرات استفاده از برخی از این بازی‌ها بی‌اطلاع هستند.

هرچند از منظر برخی از کارشناسان، بازی‌های رایانه ای می‌تواند اثرات مثبتی مانند تکامل شخصیت و رفتار، پرورش استعدادها، افزایش بهره هوشی، ایجاد خلاقیت، پرورش تمرکز و دقت و ... را به همراه داشته باشند؛ اما متأسفانه برخی از این بازی‌ها حاوی موضوعاتی نظیر خشونت و مسائل غیراخلاقی است و سبب تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، افت تحصیلی و ... در شخص می‌شوند و نوجوان بدون آنکه از آثار مخربی که بر ذهنش وارد می‌شود، مطلع باشد؛ مراحل مختلف بازی را تا انتها دنبال می‌کند.

از آنجا که بازار و نفوذ بازی‌های الکترونیکی روز به روز گسترده‌تر می‌شود، والدین باید درخصوص اینکه چگونه می توان از آسیب‌های ذاتی برخی از این بازی‌ها جلوگیری کرد، نکاتی را بدانند.

مدت زمان استفاده از بازی های الکترونیکی را برای فرزندانتان محدود کنید.

به شرح و توضیح بازی و گروه سنی متناسب برای بازی دقت کنید.

فرزندان خود را با بازی های موفق بومی که با فرهنگ ملی و دینی ایران مطابقت دارند، آشنا کنید.

بعضی از باز‌ی‌ها تمرینی برای یادگیری مهارت‌های زندگی هستند، معلم شایسته ای را برای فرزندان خود انتخاب کنید و در تهیه و انتخاب بازی‌های رایانه‌ای فرزندانتان سهیم باشید.

در مورد محتوای بازی (این‌که در بازی چه اتفاقی خواهد افتاد؟) از فرزند خود سؤال کنید.

بهتر است بازی‌های خلاق و علمی که کودکان باید به وسیله آن‌ها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار گیرند.

با استدلال و منطق آسیب‌هایی را که  ممکن است فضای مجازی و برخی از بازی‌های کامپیوتری به دنبال داشته باشند، به فرزندانتان متذکر شوید.

وقت بیش تری را به کودکان و نوجوانان خود اختصاص دهید.

فاطمه سلطانیان کارشناس انفورماتیک معاونت اجتماعی دادگستری البرز






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *