دلیل گرفتگی صدای مداحان و قاریان چیست؟

9:35 - 24 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۲۲۴۵
سرپرست مرکز تحقیقات سلامت، بلایا و فوریت‌های دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استفاده طولانی مدت از تارهای صوتی در کسانی که به یکباره فریاد بزنند خشک شدن طناب‌های صوتی و داشتن بیماری رفلاکس از جمله موضوعاتی است که منجر به گرفتگی صدا می‌شود.
مجید محمدیان بلایا و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با سینا درباره دلایل خشونت و گرفتگی صدای برخی از قاریان، مداحان و خوانندگان گفت: تولید صدا توسط دو طناب یا تارعضلانی به نام طناب‌های صوتی انجام می‌شود که در حنجره انسان قرار دارد و اگر این طناب‌های عضلانی بسیار کوچک و باریک دچار التهاب، ورم و یا کشیدگی شوند، صدای خشدار تولید می‌کنند که به آن خشونت یا گرفتگی صدا گفته می‌شود.

رفلاکس معده یکی از دلایل گرفتگی صدا در مداحان است

وی درباره علل خشونت و گرفتگی صدا تصریح کرد: استفاده زیاد و طولانی مدت از تارهای صوتی در کسانی که به یکباره فریاد بزند، شروع به مداحی کردن یا خوانندگی با پرده بالا کنند همچنین استفاده نادرست از تارهای صوتی، خشک شدن طناب‌های صوتی، داشتن بیماری رفلاکس موضوعاتی هستند که به تارهای صوتی آسیب می‌زند.

محمدیان، با بیان اینکه بیماری رفلاکس برگشت مواد غذایی از معده، مری، حلق و حنجره است به شکلی که اسید معده بالامی‌آید، ادامه داد: افراد دارای رفلاکس کسانی هستند که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند بلافاصله با داشتن رفلاکس شروع به خواندن دعا و زیارت عاشورا می‌کنند که در این حالت تارهای صوتی قفل می‌کند و خشونت صدا در آنها زیاد می‌شود که در این حالت مرتب مجبور به صاف کردن صدای خود هستند در حالی که این موضوع را نمی‌دانند.

وی بر این موضوع تاکید کرد که مداحی که تجربه کمی دارد به دلیل استرس و اضطراب ممکن است که در یک جمع شروع به خواندن کند که به یک باره دچار گرفتگی صدا شود.

پرهیز از خوردن میوه‌های هیستامین‌دار توسط مداحان و قاریان قرآن

سرپرست مرکز تحقیقات سلامت، بلایا و فوریتهای دانشگاه علوم پزشکی قم درباره مصرف مواد غذایی توسط قاریان قرآن یا مداحان برای داشتن صدایی با کیفیت گفت: مصرف سس‌ها، ادویه‌ها، سرخ کردنی‌ها، غذاهای چرب‌، میوه‌های هیستامین دار مانند هندوانه، خربزه، انگور، طالبی، انواع شکلات به ویژه شکلات‌های قهوه‌ای‌، نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نسکافه، چای پررنگ، بادمجان، ماست، تنقلات مانند چیپس، پفک، پاستیل، ژله و استعمال دخانیت و مواد مخدر مواردی است که ممکن است برای این قشر مشکل آفرین باشد.

نداشتن خواب کافی و مناسب از عوامل گرفتگی صدا است

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرماخوردگی ساده و یا برونشیت‌ها یکی دیگر از عوامل خشونت صدا هستند، خاطرنشان کرد: در سرماخوردگی فرد نباید اخلاط بینی خود را ببلعد که این کار باعث آسیب به تارهای صوتی و برونشیت می‌شود همچنین هر گونه دود، گرد و غبار در هوا، عدم خواب کافی و مناسب، تارهای صوتی را دچار اختلال می‌کند که گرفتگی صدا را به همراه دارد.

عضو بسیج جامعه پزشکی استان قم به مواردی که باعث چسبندگی تارهای صوتی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: شیرپرچرب، هلو، زردآلو، بستنی، از جمله مواردی هستند که بر چسبندگی تارهای صوتی تاثیر می‌گذارند.

مداحان در طول روز آب کافی مصرف کنند

وی در ادامه تاکید کرد: کم نوشیدن یا اصلا ننوشیدن آب باعث خشکی تارهای صوتی می‌شود؛ برخی مداحان در هنگام مداحی تقاضای آب جوش می‌کنند اما این آب جوش کمک زیادی به این افراد نمی‌کند زیرا تارهای صوتی مانند تنه درختی است که از قبل خشک شده است و هرچه آن را آبیاری کنید مانند نخست نمی‌شود همچنین بلند صحبت کردن، فریاد زدن، جیغ کشیدن التهاب تارهای صوتی را به دنبال دارد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *