در پرداخت های گزینشی بهزیستی اقشار و طبقات کم توان جایی ندارند

22:40 - 24 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۲۴۵۴
رئیس کمیته مشارکت های اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: درگزارش ها و بررسی های صورت گرفته مستمری پرداختی بهزیستی به نابینایان 50 هزار تومان عنوان شده که البته در پرداخت گزینشی این میزان، اقشار و طبقات کم توان و محروم جایی ندارند.

به گزارش گروه جامعه ، الهه راستگو عضوکمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همزمان با روز جهانی عصای سفید در بازدید از مجتمع آموزشی نابینایان دکتر خزائلی مشکلات مطرح درخصوص نابینایان را بیش از هرچیز مرتبط با برنامه ریزی نادرست خواند و گفت: آینده مبهم معلولین و نابینایان به دلیل نبود سیاستگذاری و تعیین استرتژی های لازم امروز برای این افراد و خانواده هایشان مهممترین معضل و دغدغه است که باید مورد توجه جدی مسئولین قرار گیرد.

وی مشکلات معلولین و نابینایان را به دلیل عدم فراهم سازی زیرساخت های لازم بسیار جدی تر از سایر اقشار جامعه عنوان کرد و افزود: آنچه که امروز برای نابینایان به دغدغه تبدیل شده نه ضعف و ناتوانی در دیدن که دیده نشدن است و گواه این امر افزایش روز افزون مشکلات این قشر به دلیل عدم توجه به مشکلات آنهاست.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران با انتقاد از عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین تاکید کرد: مطابق این قانون 60 درصد از ردیف های استخدامی اپراتور ها و تلفن خانه ها باید به نابینایان تخصیص یابد که این امر نیز همچون صدها قانون دیگر برزمین مانده و هیچ عزمی جهت اجرا ی آن دیده نمی شود.

راستگو با بیان اینکه شرایط برای زندگی بی دغدغه برای معلولین و نابینایان فراهم نیست اظهارداشت: معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به دلیل فقدان اقدام اجرایی در فراهم سازی شرایط اشتغال، ازدواج و مسکن این گروه از جامعه موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

وی به ضعف اقتصادی و معیشتی غالب خانواده های معلول و نابینا اشاره کرد و افزود: مستمری پرداختی بهزیستی هیچگاه متناسب با هزینه ی بالای تهیه وسایل کمک آموزشی و رفاهی این افراد نبوده و باتوجه به توزیع نامناسب امکانات آموزشی و رفاهی در شهر ها می توان این وضعیت را درخصوص نواحی کم برخوردار بسیار وخیم تر دانست.

50هزار تومانی که اقشار کم توان و محروم جامعه از آن محروم اند

رئیس کمیته مشارکت های مردمی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در گزارش ها و بررسی های صورت گرفته مستمری پرداختی بهزیستی به نابینایان 50 هزار تومان عنوان شده که البته در پرداخت گزینشی این میزان، اقشار و طبقات کم توان و محروم جایی ندارند .

راستگو پایان دوره تحصیلی دانش آموزان نابینا را آغاز دوران دغدغه ی آنان دانست و تصریح کرد: علی رغم برخورداری این افراد از هوش سرشار و استعداد های بالقوه و برخورداری از مهارتهای فنی حرفه ای لازم متاسفانه آنچنان که باید به آنان توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه نبود اشتغال و مستمری مناسب و از سویی ضغف اقتصادی غالب خانواده های نابینا فراهم سازی هزینه تحصیل را برای آنان به چالش جدی مبدل ساخته تصریح کرد: فراهم سازی رایگان تحصیل در دانشگاهها برای تمامی نابینایان امروز یک ضرورت است و عدم توجه به این مهم هدر رفت استعداد های این قشر را به دنبال خواهئد داشت.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در پایان به اقدام ستودنی شهرداری تهران در جهت فراهم سازی رایگان سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و افزود: متاسفانه مربیان و معلمین شاغل در این مدارس نه تنها از هیچ خدمات سرویس دهی برخوردار نبوده که تسهیلاتی نیز برای آنها درنظر گرفته نشده است و امیدوارم تمامی این مشکلات در کوتاهترین زمان مرتفع شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *