دولت برای کمک به انسداد مرزهای کردستان ‌یک قدم هم برنداشت

3:50 - 13 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۹۹۵۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت: رزمایش رزمی فرهنگی الی بیت‌المقدس بسیج 13 و 14 آبان‌ماه جاری همزمان با 13 استان کشور در قالب گردان‌های بیت‌المقدس و گردان‌های کوثر کردستان برگزار می‌شود. ‌
دولت برای کمک به انسداد مرزهای کردستان ‌یک قدم هم برنداشت
به گزارش گروه سیاسی ، سردار محمدحسین رجبی در گفت‌وگو با اصحاب رسانه استان کردستان در سنندج با اشاره به برگزاری رزمایش فرهنگی الی بیت‌المقدس در کردستان در روزهای 13 و 14 آبان‌ماه جاری اظهار داشت: رزمایش رزمی فرهنگی الی بیت‌المقدس همزمان با 13 استان کشور در قالب گردان‌های بیت‌المقدس و گردان‌های کوثر در کردستان برگزار می‌شود. ‌

وی با اشاره به اینکه امسال 70 گردان در رزمایش رزمی فرهنگی الی بیت‌المقدس شرکت می‌کنند، گفت: هر ساله رزمایش رزمی فرهنگی الی بیت‌المقدس برگزار می‌شود و امسال نیز در استان کردستان با 70 گردان اعم از گردان‌های بیت‌المقدس و گردان‌های کوثر مخصوص بسیج خواهران در این رزمایش فرهنگی حضور پیدا می‌کنیم.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان تصریح کرد: هم‌زمان با استان کردستان 13 استان‌های دیگر کشور هم رزمایش فرهنگی الی بیت‌المقدس را برگزار می‌کنند و رزمایش الی بیت‌المقدس در برخی استان‌های کشور برگزار شده و استان‌های باقی مانده هم به تدریج به برگزاری رزمایش اقدام می‌کنند.

وی گفت: سناریویی برای انجام رزمایش همه گردان‌ها در نظر گرفته شده که بعضی از موارد سناریو در بین استان‌هایی ازجمله استان کردستان، همدان و کرمانشاه مشترک است و بخشی دیگر از سناریوها اختصاص و خاص یک استان است و نمی‌‌شود گفت که یک سناریو مختص همه استان‌ها است چون تهدیدات پیش‌بینی شده در استان‌های مختلف و مجاور فرق می‌کند.

سردار رجبی افزود: معمولا سناریوها را بر اساس تهدیدات تهیه می‌کنند و ما در استان کردستان پیش‌بینی‌های لازم، تمرین و اقدامات مقابله‌ای و خودمان را آماده می‌کنیم تا با آن تهدیدها مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دفاعیه رزمایش در تهران یکی از استان‌هایی که دفاعیه خود را متناسب با منطق و واقعیت تهدیدها ارائه کرده بود استان کردستان بود، اظهار کرد: تهدیدهایی که در استان کردستان وجود دارد فرضی نیست بلکه واقعی است و امسال مقابله واقعی با تهدید را در منطقه عملیاتی، مرز، جدار مرز و فاصله قابل قبولی با مرز انجام دادیم و تجربه کردیم و بسیجیان را هم وارد عمل کردیم که البته حضور آنها در رزم نبود.امسال با واقع‌بینی بیشتر در رزمایش رزمی فرهنگی الی بیت‌المقدس شرکت می‌کنیم

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته با واقع‌بینی بیشتر و با احساس تهدیدات واقعی‌تر و مشخص کردن اقدامات مقابله‌ای برای تمرین و آمادگی ان‌شاالله برای انجام وظیفه پیش می‌رویم و در طول سال نیز بسیجیان فعال و عادی معمولا در پایگاه‌ها، حوزه‌ها، کانون‌ها آموزش‌های تئوری و عملی خاص خودشان را می‌بینند و و در رزمایش الی بیت‌المقدس میزان آمادگی آنها در مقابله با تهدیدها محک می‌خورد و در این رزمایش تأمین امنیت مراکز حساس، تأمین امنیت در کوی و برزن، تأمین امنیت در محیط‌های اجتماعی و شهری، مقابله با تهاجم به داخل شهر، سکونت‌گاه‌ها و تصرف مواضع حاشیه شهر تمرین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیروهای حرفه‌ای و سازمانی در رزمایش الی بیت‌المقدس حضور ندارند و در این رزمایش صرفاً نیروهای بسیج مردمی در همه اقشار، بسیج اصناف و کارگری حاضر هستند، گفت: نیروهای حرفه‌ای سپاه در نقاط مهم عملیاتی، جادهای مواصلاتی که لازم و نیاز به تامین امنیت است حضور دارند و امنیت نخستین اولویت مردم کردستان است

وی اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تأمین امنیت برای استان کردستان است و واقف هستیم که امنیت نخستین اولویت مردم استان است و همواره برای تامین و استقرار و تحکیم این امنیت هرگونه تهدیدی متوجه این آرامش و امنیت شود با آن مقابله می‌کنیم.بسیجیان برای مقابله با تهدیدات، همواره در بالاترین شرایط آمادگی باشند

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به آموزش‌های ارائه شده به بسیجیان گفت: ممکن است تهدیدها از نوع نظامی و امنیتی نباشد و تهدیدی چون حوادث غیرمترقبه مردم را در معرض آسیب قرار داده باشد بنابراین لازم است بسیجیان برای مقابله با چنین تهدیدهایی هم، همواره در بالاترین شرایط آمادگی باشند و وقتی کشوری در معادلات منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار باشد تهدیدها علیه آن کشور بیشتر است و ایران جزو کشورهایی است که همواره در معرض تهدیدهای دشمنان قرار دارد.

وی با اشاره به آمادگی نیروهای نظامی برای مقابله با هر تهدید دشمن تصریح کرد: تمرینات نظامی ما با هدف حمله انجام نمی‌شود بلکه بنای ما این است که خود را همواره آماده نگه داریم تا اگر زمانی غلطی از کسی سر بزند به آن قاطعانه پاسخ دهیم.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به آغاز به کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در استان کردستان، تصریح کرد: ناامنی سرمنشأهایی دارد و بیکاری، وضعیت نامناسب معیشت مردم و توسعه‌نیافتگی ریشه‌های تهدید علیه کردستان است و عقب ماندگی در کردستان زیاد است و به همین دلیل سپاه کردستان تعهدات بیشتری نسبت به سایر استان‌ها در قالب فعالیت‌ قرارگاه پیشرفت و آبادانی پذیرفته و قرار است عمده کار این قرارگاه در حوزه روستایی باشد.

وی گفت: شروع کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 40 روستای بیجار است و پس از آن کار در 30 روستای شهرستان سروآباد آغاز می‌شود و بعد از آن نیز در 70 روستا از شهرستان سنندج شروع می‌کنیم تا به وضعیت مطلوبی برسیم و قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار خود را در حوزه زیرساخت‌ها آغاز می‌کند و آموزش هم جزو برنامه‌های قرارگاه است تا سطح بهره‌وری بالا برود.

سردار رجبی افزود: در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کردستان رویکرد جهادی و شبانه‌روزی است و سعی می‌کنیم برای مردم خدمت بکنیم چون که عبادت است و کار ما راه را برای حضور دولت نمی‌بندد و امید ما آن است که آنها هم به کار خود سرعت ببخشند.

وی اظهار کرد: در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه کردستان از نیروهای متخصص و بومی روستا استفاده می‌کند و از یک نفر نیروی خارج از استان استفاده نمی‌کنیم و اولویت با نیروهای بومی است.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با تاکید براینکه برای تعقیب دشمنان در کردستان هیچ خط قرمزی نمی‌شناسیم تصریح کرد: ما دشمنان را در کردستان تعقیب می‌کنیم و هر کجا که آنها را گیر بیاوریم چه آنها که با اسلحه، خیانت و با خوش خدمتی به دیگران امنیت ما را تهدید کنند آنها را هر کجا که پیدا کنیم می‌زنیم و سپاه کردستان برای مقابله با هر آنچه امنیت مردم را به مخاطره اندازد آمادگی کامل را دارد و خط قرمز سپاه در کردستان خدشه وارد کردن به امنیت مردم است و سپاه در مقابله با این تهدید هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد.

وی با اشاره به وضعیت معابر کوله‌بری، گفت: این معابر در دراز مدت نمی‌تواند مناسب باشد ولی از آنجا که در حال حاضر وضعیت معیشت مردم مناسب نیست وجود این معابر برای تأمین حداقل معیشت مرزنشینان لازم است.

فرمانده قرارگاه استانی شهید شهرام‌فر در پاسخ به یک سؤال که با توجه به خواسته مطرح شده توسط شما در زمان سفر 2 خرداد 93 وزیر کشور به کردستان مبنی بر لزوم کمک دولت به سپاه برای انسداد مرزها در کردستان، با توجه به گذشت بیش از دو سال از آن سفر آیا دولت به وعده‌های احتمالی خود برای این کار عمل کرد یا خیر اظهار کرد: هیچ، متأسفانه هیچ کاری انجام نشده و حتی یک قدم هم برنداشتند.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست به سپاه کمک کنند گفت: آنها به امنیت استان کمک کنند و ارتش، مرزبانی یا بخش خصوصی را متولی کار کنند، اهمیتی ندارد انجام دهنده کار چه کسی باشد اما اراده انجام کار باید وجود داشته باشد و وقتی چنین اراده‌ای وجود ندارد مدام نیروهای ما اعم از سپاه، مرزبانی و انتظامی در زحمت قرار دارند.

سردار رجبی افزود: مرز گسترده و بسیار پیچیده استان مدام به وسیله افراد مستقر در مرز حفاظت می‌شود و مرزهای کردستان از دید یک فرد غیرنظامی دارای زیبایی است ولی اگر از دیدگاه نظامی به مرز نگریسته شود و نیاز به کنترل مدنظر باشد موضوع تفاوت می‌کند.

وی با اشاره به زحمات نیروهای حافظ امنیت در مرزهای کردستان، اظهار کرد: از آنجا که استحکامات برای حفاظت از مرز وجود ندارد مجبور به استفاده از نیرو برای پوشش مرز هستیم و با توجه به وضعیت منطقه و بارش برف متأسفانه آسیب‌هایی متوجه افراد مستقر در مرز می‌شود.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به آفات حاکم شدن ناامنی در کشورهای اسلامی وضعیت مردم سنجار را مثال زد و خاطرنشان کرد: داعش 3500 زن مظلوم ایزدی را به اسارت گرفت و این وضعیت دل هر مسلمان و هر انسانی را به درد آورد و نباید فراموش کرد که آنچه برای این زنان رقم خورد یکی از نتایج مستقیم حاکم شدن ناامنی در یک منطقه بود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *