رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تدوین نقشه راه کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران

1:25 - 03 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۷۴۰۷
رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، از تدوین نقشه راه کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران خبر داد.

به گزارش گروه جامعه ، احمد صادقی گفت: كلان شهر تهران با وسعتی در حدود 700 كیلومتر مربع یكی از كلان‌شهرهای مهم جهان با عوارض و مشخصات خاص است.

وی افزود: سیستم زهكشی آب‌های سطحی در شهر تهران دارای پیچیدگی‌های فراوانی است كه بیشتر تحت‌ تاثیر توسعه ناهمگون شهر بدون توجه به معیارهای جامع شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و همچنین لحاظ محدودیت‌های طبیعی آن در دهه‌های گذشته بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران اظهارکرد: با توجه به اینكه تمامی محدوده كلان شهر تهران توسط كوه‌های بلند احاطه شده است، علاوه بر آب‌های سطحی در گستره شهری، رواناب‌های ناشی از بارش در كوهستان های شمالی و شرقی تهران نیز توسط رودخانه‌ها و مسیل‌هایی وارد محدوده شهری تهران می شود .

وی با اعلام این كه وجود شیب قابل محسوس نیز در محدوده شهر كه از شمال به جنوب است موجب افزایش خسارت احتمالی در پایین‌دست برخی از مناطق تهران می‌شود، اظهار كرد: همچنین تخریب حوضه آبخیز بالادست نواحی شهری به صورت‌های مختلف از جمله تخریب پوشش گیاهی و جاده‌سازی، گسترش بی‌رویه اراضی شهری و صنعتی، كاهش نفوذ آب و افزایش رواناب را به همراه داشته است، لذا باران‌های شدید و كوتاه مدت فرصت نفوذ به داخل خاک را نداشته و در نتیجه بخش قابل توجهی از بارش به رواناب های سطحی تبدیل می‌شود.

به گفته صادقی، این امر باعث شده است تا رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه‌های آبخیز شهری از درجه ریسك زیادی برای سیل‌خیزی و خسارات ناشی از آن برخوردار شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران همچنین تاکید کرد دستیابی به توسعه پایدار شهری نیازمند طراحی مدل های مناسب مدیریت و حفاظت رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حوضه‌های آبخیز شهری است.

وی با اعلام این كه سیستم وضع موجود آبهای سطحی شهر تهران دارای پیچیدگیهایی است که بیشتر ناشی از توسعه ناهمگون شهر است، تصریح كرد: توسعه شهری افزایش سطوح نفوذناپذیر را موجب شده که در نتیجه آن رژیم هیدرولیک منطقه را دستخوش تغییر می كند.

انتهای پیام


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *