وقتی «یتیم خانه ایران» اشک آقای مورخ را درآورد

17:51 - 06 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۹۱۴۶
خسرو معتضد در نشست نمایش و نقد فیلم «یتیم‌خانه ایران» که در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: این فیلم آیینه سینماست و سینمای تاریخی است؛ من امروز برای بار سوم آن را دیدم و اشک ریختم چون این وقایعی که در فیلم مشاهده می شود، واقعی است.
به نقل از صبح نو، آقای خسرو معتضد که از وی به عنوان یکی از کارشناسان تاریخ معاصر نام برده می‌شود، حرف‌های جالبی درباره فیلم «یتیم‌خانه ایران» ساخته آقای ابوالقاسم طالبی زده است.

خسرو معتضد در نشست نمایش و نقد فیلم «یتیم‌خانه ایران» که در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد، گفت: این فیلم آیینه سینماست و سینمای تاریخی است. من امروز برای بار سوم آن را دیدم و اشک ریختم چون این وقایعی که در فیلم مشاهده کردید، واقعی است. به نظرم، ابوالقاسم طالبی کارگردان این فیلم، تسلط بسیارخوبی بر تاریخ دارد و به عقیده من این فیلم مانند فیلم «لورنس عربستان» است.

گندم ایرانیان را احتکار کردند

معتضد با اشاره به موضوع قحطی، خشکسالی و بیماری در فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: براساس اسناد تاریخی بهداری جامع ملل در تاریخ 1303(1935) بیماری طاعون در کشور بوده و همچنین کتاب «تاریخ 18سال آذربایجان» و گزارش داخله وزارت امور خارجه تمامی اطلاعات تاریخی را درباره این حوادث مطرح کرده است.

این کارشناس مسائل تاریخ با بیان اینکه در سال 1296 کشورهای اشغالگر گندم کشور ایران را احتکار می‌کردند، افزود: در روسیه هم قحطی وجود داشت که نقطه ضعف متفقین محسوب می‌شد، در عین حال انگلیسی‌ها حقوق روس‌ها را برای ایجاد جنگ پرداخت می‌کردند.

نویسنده کتاب «یکصد سال فراز و فرود» گفت: آیا این فیلم را شبکه‌های ماهواره‌ای «BBC » و «من و تو» که همیشه بدبختی‌های ایران را نشان می‌دهند، حاضرند، پخش کنند؟! سیاست انگلیسی‌ها در طول تاریخ، ایجاد مشکلات، بدبختی و بیچارگی برای مردم ایران بود و عقیده داشتند برای سلطه بر ایران باید مردم این کشور را گرسنه نگه داشت.

مشغول فیلم‌های آپارتمانی نشوید

معتضد با اشاره به اینکه اطلاعات و اسناد کتاب سبز وزارت امور خارجه در تمامی صحنه‌های فیلم «یتیم خانه ایران» منعکس شده، اظهار کرد: دولت و رسانه‌ها کمک کنند، تشویق کنند ملت ایران این فیلم‌ها را ببینند و فقط سرگرم فیلم‌های تفریحی آپارتمانی نشوند. این فیلم باید حداقل 10 میلیارد بفروشد. من افسوس می‌خورم که چرا مردم کمترسراغ فیلم‌هایی مانند یتیم خانه می‌روند.
این کارشناس مسائل تاریخی همچنین با اشاره به شرایط سخت ساخت چنین فیلم‌هایی گفته است: معمولاً بهترین و راحت‌ترین گزینه برای فیلم سازی، ساخت فیلم‌های آپارتمانی است که احتمال جایزه گرفتن هم در آن بیشتر وجود دارد اما در این فیلم شاهد خلق صحنه‌هایی هستیم که زحمت زیادی برای آن کشیده شده است و عوامل فیلم در شرایط سخت سرما دست به تولید این فیلم زده‌اند.

آمارهای فیلم مشکل دارد

معتضد اظهار کرد: در این فیلم تمام مشکلات ایران و بدرفتاریهای کشورهای اشغالگر با مردم ایران به نمایش گذاشته شده، در عین حال امروز این کشورهای اشغالگر درباره حقوق بشر سخن می‌گویند. در این فیلم با صحنه‌های ناراحت کننده‌ای روبرو می‌شویم که شاید افسرده کننده باشد اما واقعیتی است که مردم ایران باید بدانند.

معتضد در ادامه به وارد آمدن برخی انتقادات آماری به این فیلم، آمار 9 میلیونی کشته شدگان ایرانی به دلیل بیماری و قحطی در فیلم «یتیم خانه ایران» را نادرست عنوان کرد و گفت: جمعیت ایران در سال‌های 1295 تا 1297 ، 18میلیون نفر نبود و این ایرادی به فیلم است که ما در تاریخ اعلام شده فیلم «یتیم خانه ایران» 3میلیون نفر کشته دادیم.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *