بزرگترین دهکده گل کشور نفس‌های آخر را می‌کشد+تصاویر

14:42 - 09 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۰۷۳
دهکده ۱۱۰ هکتاری گل محلات در حالی این روز‌ها به علت کمبود آب در خطر نابودی است که برخی از مسئولان شهرستانی برای افزایش وسعت این مجموعه تلاش می‌کنند.
به نقل از صبح محلات، بزرگترین دهکده پرورش گل ایران در محلات با سرمایه‌ گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی به علت کمبود آب در حال نابودی است، و این درحالیست که بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی دولت و عدم انجام تعهدات از طرف دولت را بخشی از دلایل نابودی و ایجاد مشکلات در این دهکده می‌دانند.

سپهری از تولیدکنندگان گل در دهکده گل و گیاهان زینتی محلات گفت: از پایان تابستان با کاهش سطح آب موجود در حوضچه‌های لاستیکی تامین کننده آب دهکده، وضعیت آب از نظر کمیت و کیفیت با مشکلات متعددی مواجه شده است و به ناچار از پساب خود گلخانه که تنها در آبیاری فضای سبز و سیستم خنک کننده قابل استفاده بوده است استفاده می‌کنیم.

کاهش ۶۰ درصدی آبیاری گلخانه ها به اجبار

وی ادامه داد: در سیستم گلخانه‌های هیدروپونیک امکان استفاده از پساب در پرورش گل نیست و ما به اجبار میزان آبیاری خود را تا حدود ۶۰ درصد کاهش داده‌ایم و این امر باعث ضربه زدن به تولید شده است.

این پرورش دهنده گل با اشاره به کشت گل در گلدان و خاک در اکثر مجموعه‌های پرورش گل در دهکده گل محلات گفت: این واحد‌ها به علت عدم امکان جمع آوری پساب با مشکلات بیشتری مواجه هستند و در حال حاضر با استفاده از تانکر و خرید آب، کار و فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

عدم برنامه ریزی و پیش بینی صحیح تامین آب دهکده را با مشکل مواجه کرده است

سپهری کاهش میزان بارندگی، بحران آب و عدم برنامه‌ریزی و پیش بینی لازم در تامین آب در هنگام طراحی و ساخت این مجموعه را از عوامل بروز مشکلات دانست و افزود: پیش بینی‌های گذشته در تامین آب  برای این دهکده از محل آبهای سطحی و هرز آب‌ها ناقص بوده و باعث این اتفاقات شده است چرا که با کاهش بارش شاهد کاهش آب‌های سطحی و همچنین کاهش هرز آب‌ها در منطقه هستیم و صاحبان قنوات و آب‌ها نیز بیشتر در تلاش هستند با فروش آب موجود بخشی از مشکلات خود را حل کنند.

تنها همکاری مسئولین شهرستانی همنوایی و گریه کردن با گلکاران است

وی همچنین بیان کرد: تامین آب در این مجموعه از تعهدات وزارت جهاد کشاورزی است و این در تعهدات محضری آورده شده است اما امروز هیچ کس پاسخگو نیست و تنها همکاری مسئولین شهرستانی همنوایی و گریه کردن در کنار پرورش دهندگان در این بحران است و شاید مسئولین شهرستان بیش از این از دستشان بر نمی‌آید.

سرمایه گذاری های دولتی و خصوصی در دهکده گل درحال نابودی است

این پرورش دهنده گل در خاتمه گفت: بسیاری از مسئولین دولتی هیچ توجهی به سرمایه گذاری های انجام شده توسط دولت و بخش خصوصی نداشته و برای آنها هیچ اهمیتی ندارد که این سرمایه‌ها در حال نابودی ست.

طبق تعهدات موجود باید آب مورد نیاز گلکاران تامین شود

فرجی از دیگر گلکاران حاشیه‌ی دهکده گل محلات نیز گفت:  به منظور بهسازی و راه اندازی دهکده گل ۲۰ حلقه چاه قنوات در بالا دست تخریب و آبهای موجود نیز جهت ذخیره سازی به یک سد خاکی هدایت و کل میزان آب در این بند خاکی از میان رفت.

وی ادامه داد: طبق تعهد، مسئولین بایستی در تابستان به ما آب تحویل می‌دادند که این امر نیز با توجه به کمبود آب میسر نشده و تعداد زیادی از گلکاران با استفاده از تانکر درحال خرید آب هستند.

تامین آب شرب نیروی انسانی دهکده نیز با مشکل مواجه است

در حالی که مشکلات تامین آب در بخش کشاورزی، گلکاران در دهکده گل محلات را با معضلاتی مواجه کرده است، تعدادی از گلخانه داران از عدم تامین آب شرب در برخی از مجموعه‌ها خبر می‌دهند، یکی از کارگران بخش پرورش گل و گیاه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر درتامین آب آشامیدنی سالم نیز مشکلاتی را شاهد هستیم و با وجود اتمام پروژه انتقال آب شرب و خرید انشعاب، در تامین آب شرب مورد نیاز کارگران و بخش‌های اداری نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

انتقال پساب فاضلاب شهر محلات به دهکده گل در دستور کار است

علی بابایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار صبح محلات پیرامون مشکلات ایجاد شده و برنامه سازمان جهاد کشاورزی برای حل این مشکلات گفت: پیرامون مشکل ایجاد شده برای تامین آب دهکده گل محلات در جلسه با مسئولین استانی موضوع  مطرح و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده که یکی از آنها انتقاب پساب فاضلاب شهر محلات به حوضچه‌های لاستیکی تنها به منظور پرورش گل است.

بابایی همچنین افزود: در بحث انتقال پساب فاضلاب شهر محلات به حوضچه‌های لاستیکی طبق برآورد انجام شده نیازمند ۱۸ میلیارد ریال اعتبار هستیم که ۵۰ درصد آن از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان و ۵۰ درصد مابقی نیز از طرف بخش خصوصی و تولیدکنندگان گل تامین خواهد شد و در چند روز گذشته هماهنگی لازم برای تامین ۵۰ درصد اعتبارات دولتی به نتیجه رسیده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به زمان بر بودن طرح انتقال پساب گفت: برای حل مشکل در بازه زمانی کوتاه باید آب مورد نیاز از طریق قنوات بالا دست مجموعه تامین شود که نیازمند مذاکراتی با کشاورزان و صاحبان قنوات است که این امر نیز در دستور کار مسئولین شهرستانی قرار گرفته است.

بحران آب دهکده در بازه ۳۰ تا ۴۰ روزه پایان پاییز رخ می دهد

وی بحران تامین آب را مربوط به بازه زمانی ۳۰ الی ۴۰ روزه پایان پاییز تا آغاز بارش‌های پاییزی و زمستانی دانست و بیان کرد: پس از انتقال پساب فاضلاب در دراز مدت مشکلی در تامین آب نخواهیم داشت و این آب طبق توافق انجام شده تنها باید به منظور پرورش گل و گیاه و استفاده در تاسیسات جانبی گلخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و در تولید محصولات کشاورزی سبد تغذیه انسان و دام نباید استفاده شود.

بابایی در خصوص چرایی ایجاد مشکل در تامین آب دهکده گل محلات گفت: تامین آب این دهکده از محل آب های سطحی بوده که به علت خشکسالی های اخیر دچار مشکل شده و نیازمند تصمیمات عاجل و همچنین برنامه ریزی‌های دراز مدت است.

نجات دهکده گل نیازمند تصمیمات عاجل است

نماینده مردم محلات ودلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مشکلات دهکده گل و گیاه محلات در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همه مسئولین استانی و شهرستانی از ابتدای ایجاد این مشکل به دنبال راه حل بودند و همه مسئولین اراده‌ای جدی برای حل این مشکل دارند.

وی ادامه داد:با توجه به محدودیت‌های موجود باید از اقدامات عاجل برای حل مشکل استفاده کنیم چرا که دهکده گل محلات و بزرگترین دهکده گل کشور نفس های پایانی خود را می‌کشد.

سلیمی با اشاره به سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی دولت و ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصویی برای راه اندازی دهکده گل محلات خاطر نشان کرد: تصمیمات خوب و مناسبی برای بلند مدت گرفته شده است که در این فرصت و زمان کوتاه چاره ساز نخواهد بود و برای نجات بزرگترین دهکده گل کشور که نفس‌های آخر را می‌کشد باید تصمیمات عاجلی گرفته شود.

برنامه‌ریزی مناسبی برای تکمیل ظرفیت حوضچه‌های لاستیکی و کاهش تبخیر نشده بود

یک کارشناس جهاد کشاورزی آگاه از مشکلات دهکده گل محلات به خبرنگار ما گفت: در گذشته هرز آبهای سطحی از طریق یک رودخانه فصلی به قم رود منتقل میشد و معمولا مشکلاتی را فراهم میکرد و مشاور طرح با شرایط آن روز دهکده و حوضچه‌های لاستیکی را طراحی کرده است.

وی ادامه داد: با رشد چشم گیر بهره برداری از گلخانه ها در سال جاری و کاهش بارش  شاهد بروز این مشکل هستیم و این در حالیست که در سالهای گذشته میزان برداشت آب از این حوضچه‌ها کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

این کارشناس  آگاه همچنین افزود: بخشی از هرز آب سطحی شهرستان به این حوضچه‌ها هدایت نمی‌شد و برای انتقال آنها نیز برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و اگر با برنامه ریزی ظرفیت هر دو حوضچه را در زمان بارش تکمیل کرده و به منظور کاهش تبخیر اقداماتی انجام شده بود امروز شاهد این مشکل بزرگ نبودیم.

عملیات احداث دهکده گل و گیاهان زینتی محلات در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار و با پیش‌بینی ایجاد شش هزار متر فضای گلخانه‌ای در فاز اول در سال ۱۳۷۲ آغاز و بعد از وقفه‌ای چندین ساله در ۱۳۸۳ از سر گرفته شد.

درحالی که حوضچه‌های لاستیکی ۱ میلیون متر مکعبی طراحی شده برای تامین آب این دهکده خالی از آب هستند برخی از مسئولین شهرستانی به دنبال دریافت زمین جدید برای احداث فاز دوم دهکده گل محلات در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار هستند که این امر موجب نابودی سرمایه‌های دولتی و خصوصی خواهد شد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: کمبود آب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *