کمبود نظارت بر کیفیت محصولات کشاورزی/میزان سموم موجود در مواد غذایی گیاهی بسیار بالاست

9:29 - 31 تير 1393
کد خبر: ۱۳۴۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که میزان سموم موجود در مواد غذایی گیاهی بسیار بالاست گفت: نظارت دقیقی بر محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد، در حقیقت فرایند کاشت و برداشت مواد غذایی گیاهی باید شناسنامه‌دار شود.

 : عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که میزان سموم موجود در مواد غذایی گیاهی بسیار بالاست گفت: نظارت دقیقی بر محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد، در حقیقت فرایند کاشت و برداشت مواد غذایی گیاهی باید شناسنامه‌دار شود.

حمید رضا عزیزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره وضعیت میوه و سبزیجات آلوده اظهار کرد: کیفیت میوه و سبزیجات و انتشار برخی خبرها مبنی بر آلوده بودن برخی این محصولات بعدازظهر امروز در کمیسیون بهداشت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این جلسه وزرای بهداشت و کشاورزی، معاون غذا و دارو و مسئولان وزارت جهادکشاورزی حضور خواهند داشت.


کمبود نظارت بر کیفیت محصولات کشاورزی

عزیزی با بیان این مطلب که نظارت دقیقی بر محصولات کشاورزی در کشور وجود ندارد، افزود: در حقیقت فرایند کاشت و برداشت مواد غذایی گیاهی باید شناسنامه‌دار شوند، همچنین کشاورزان باید آموزش‌های لازم در خصوص میزان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی را دریافت کنند.


کودهای شیمیایی نامرغوب و شیوع سرطان

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که میزان سموم باقی مانده در محصولات بالاست، گفت: این در حالی است که استفاده بیش از حد از سموم کشاورزی همچنین کودهای شیمیایی غیراصولی و نامرغوب موجب شده تا آمار شیوع بیماری های گوارش و سرطان در کشور افزایش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه بیشتر این کودها از کشور چین وارد می‌شود، توضیح داد: این کودها میزان نیترات و فلزات سنگین را در فرایند کشت و برداشت به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

به گفته وی تغییر در شرایط کشت و برداشت موجب شده تا دسترسی مردم به محصولات ارگانیک کاهش یابد، نتیجه این امر بالا بودن میزان سموم در مواد غذایی گیاهی است که برای سلامت افراد بسیار خطرناک است.

عزیزی در خاتمه تصریح کرد: نظارت و آموزش در این راستا باید افزایش یابد  تا جامعه به سمت مصرف مواد ارگانیک سوق پیدا کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *