تولید برق با قدم زدن

15:27 - 09 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۱۸۰
محققان آمریکایی با استفاده از نانوسلولز در کفپوش منزل، سامانه‌ای ارائه کردند که می‌تواند قدم زدن افراد را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کف ساختمان را می‌توان با مواد تجدیدپذیر مختلف کفپوشی کرد که این کار برای زیست‌سازگار کردن منزل مناسب است. اما پژوهشگران نشان دادند که امکان سبزتر کردن کف خانه نیز وجود دارد که این کار به مدد وجود ماده‌ای ارزان قیمت و روشی ساده قابل انجام است. 

محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون موفق به ارائه فناوری شدند که در آن با کفپوش کردن منزل با نانوسلولز می‌توان برق تولید کرد.

زودونگ وانگ و همکارانش نتایج این یافته علمی خود را در نشریه Nano Energy منتشر کردند. در این روش محققان پالپ چوب را که معمولا در کفپوش ساختمان استفاده می‌شود به نانوسلولز تبدیل کردند. این نانوسلولزها در صورتی که اصلاح شیمیایی شوند قادراند با تماس فیزیکی بار الکتریکی تولید کنند.

زمانی که این نانوالیاف در کف ساختمان استفاده می‌شود قادر به تولید برق است. قدم زدن در خانه، فشار روی آن ایجاد می‌کند که این فشار به الکتریسیته تبدیل می‌شود. از آنجایی که این پالپ‌ها ارزان و فراوان هستند، یک منبع تجدیدپذیر مناسب برای تامین انرژی خواهند بود. البته پیش از این روش‌هایی دیگری نیز برای تبدیل فشار حاصل از قدم زدن به الکتریسیته ارائه شده‌است اما قیمت آنها بالا بوده و برای تولید انبوه مناسب نیستند.

سال‌های زیادی است که محققان روی فناوری نانوژنراتورهای تریبوالکتریکی کار می‌کنند. تریبوالکتریک به فرآیند تولید الکتریسیته ساکن روی لباس گفته می‌شود. نانوسلولز‌های اصلاح شده هزینه پایینی داشته و به سادگی قابل استفاده هستند.

یکی از مزیت‌های این روش آن است که برای تولید انرژی نیاز به اقلیم یا آب و هوای خاصی ندارد و به سادگی می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.

فضاهای پر رفت و آمد نظیر استادیوم‌های ورزشی گزینه مناسبی برای تولید حجم بالایی برق است. در این فناوری از دو ماده مختلف استفاده شده که یکی نانوالیاف سلولزی بوده و دیگری ماده‌ای با ضخامت یک میلیمتر یا کمتر است. می‌توان کف منزل را با چند لایه کفپوش کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *