شناسایی عدد اول جدید با 9.3 میلیون رقم

17:17 - 10 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۱۸۵
شناسایی یکی از بزرگترین اعداد اول جهان، ریاضیدانان را یک گام به حل معمای سیرپینسکی نزدیک تر کرد؛ به منظور حل این معما، مجموعه ای متشکل از هزاران ریاضیدان از سراسر جهان گردهم آمدند تا بزرگترین اعداد اول را شناسایی کنند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، ایرنا به نقل از ساینس نوشت: این عدد اول جدید که 9.3 میلیون رقم دارد، در بین بزرگترین اعداد اول شناخته شده در جهان، مقام هفتم را دارد و شناسایی آن یکی از شش پاسخ احتمالی معمای سیرپینسکی را حذف کرد. 

معمای سیرپینسکی در دهه 1960 میلادی توسط یک ریاضیدان لهستانی به همین نام مطرح شد. برای پاسخ به این معما باید کوچکترین عددی که دارای مجموعه ای از ویژگی های خاصی است، شناسایی شود. این عدد باید یک عدد فرد و مثبت بوده و بتواند در فرمول k ضربدر دو به توان یک جایگزین متغیر k شود، به طوری که خروجی این فرمول به ازای تمام مقادیر n، یک عدد صحیح باشد. در طول پنجاه سال گذشته ریاضیدانان شش پاسخ احتمالی برای این معما یافته اند، اما تا کنون کسی نتوانسته است یکی از این اعداد را به عنوان پاسخ قطعی معما به اثبات برساند. در واقع برای ارایه پاسخ قطعی باید ثابت شود با استفاده از عدد سیرپینسکی حاصل فرمول مورد نظر به ازای تمام مقادیر n هرگز یک عدد اول نیست. 

برای این منظور ابتدا باید بدانیم کدام اعداد اول هستند و در اینجاست که پروژه Seventeen or Bust وارد عمل می شود. در این پروژه کاربران داوطلب توان محاسباتی کامپیوتر خود را برای شناسایی اعداد اول، در اختیار محققان قرار می دهند. 

با وجود این که حل معمای سیرپینسکی برای ریاضیدانان و علاقمندان این علم یک چالش مهم محسوب می شود، یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش برای حل این معما شناسایی اعداد اول که امکان بهبود فناوری های رمزگذاری و افزایش توان محاسباتی کامپیوترها را فراهم می کند.


برچسب ها: ریاضیات عدد اول

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *