بیماران پروستات برای جراحی با پزشک خود مشورت کنند/ویژگی های لیزر درمانی را بشناسید

15:11 - 10 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۲۷۲
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شرایط استفاده از لیزر برای عمل جراحی پروستات را تشریح کرد و گفت: بهتر است بیماران برای استفاده از روش جراحی، به پزشک خود اعتماد کنند.
به گزارش گروه جامعه ،فرزاد علامه در آستانه برگزاری دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی با عنوان این مطلب که غده پروستات در مردان بالای ۵۰ سال به تدریج دچار افزایش اندازه می شود، گفت: این روند یک حالت خوش خیم است.

دبیر اجرایی دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی، ادامه داد: در پاره ای از بیماران، کانون های بدخیمی ممکن است در پروستات بوجود آید که این حالت با معاینه و آزمایشات سالانه قابل تشخیص است. اما در مابقی بیماران این رشد غده پروستات کم کم فرد را دچار علائم ادراری می کند به این ترتیب که شب ها برای انجام ادرار بیدار می شود و در طی روز دچار تکرر ادرار و سوزش می شود.

علامه افزود: همچنین برای شروع ادرار تاخیر ایجاد می شود و از زورهای شکمی برای تخلیه مثانه کمک می گیرد و احساس باقیمانده پیدا می کند.

وی تاکید کرد: بسیاری از بیماران ممکن است با درمان دارویی بهبود یابند ولی در صورت شدت علائم و یا شکست درمان دارویی نیاز به مداخله است که بطور کلی یا جراحی باز استفاده می شود و یا از تکنیک های اندوسکوپی از طریق مجرا برای جراحی پروستات سود برده می شود.

این متخصص اورولوژی با بیان این مطلب که در کشور ما تمامی جراحی های آندوسکوپیک به اسم لیزری شناخته می شود، افزود: در اکثر موارد از لیزر در آن استفاده نمی شود.

وی گفت: در این جراحی ها می توان از انرژی الکتریکی، لیزر، امواج صوتی و یا سرما برای تخریب بافت پروستات سود جست و البته در بیشتر موارد از کوتر یا انرژی الکتریکی استفاده می شود که در واقع بهترین نتایج را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهارداشت: در چند سال اخیر استفاده از لیزر رو به گسترش است و تکنیک های آن نتایج قابل مقایسه ای نسبت به دیگر روش ها پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اندازه پروستات و شرایط دیگر بیمار مانند وجود سنگ در مثانه و یا حالات دیگر، متخصص اورولوژی تصمیم می گیرد از روش باز و یا آندوسکوپیک استفاده کند.

علامه با عنوان این مطلب که نتایج جراحی باز در بعضی از موارد حتی از روش آندوسکوپیک نیز بهتر است، تاکید کرد: ولی هر کدام از این روش ها جایگاه خود را دارند و بهتر است بیماران به پزشک خود اعتماد کنند و روش ترجیحی جراحی را با مشورت با پزشک انتخاب کنند.

دبیر اجرایی دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی، ادامه داد: در حال حاضر بهترین استفاده از لیزر جهت بیماران با مشکلات انعقادی و یا کسانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد مثل آسپیرین، هپارین، وارفارین و از این دست داروها هستند، بکار می رود. ولی نتایج خوب لیزر باعث شده است طیف بیمارانی که تحت عمل لیزر قرار می گیرند گسترش یابد به خصوص که مراحل نقاهت بعد از عمل و طول دوره سونداژ بودن بیمار بسیار کوتاه است.

علامه افزود: در هر حال توصیه بر این است که پزشک با توضیح روش های مختلف مناسب بیمار خود و با مشورت با وی بهترین روش را انتخاب کند تا حداکثر سود به بیمار برسد و مراحل بهبود سریع تر انجام شود. 

دومین کنگره لیزر در اورولوژی در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر ۹۵ در سالن دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *