ولادت "پیامبر اکرم(ص)" خاص‌ترین رویداد در "ربیع الاول" است/ مهمترین اعمال ماه "ربیع الاول" چیست؟

8:36 - 11 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۳۲۹
حجت الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به اینکه سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص)، خاص ترین رویداد در ماه "ربیع الاول" محسوب می شود، از مهمترین اعمال این ماه سخن گفت.
حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده کارشناس علوم دینی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: کلمه ربیع در نام ماه "ربیع الاول" به معنای بهار است و این ماه بهار ماه ها قلمداد می شود و آثار رحمت خداوند نیز در این ماه به همه  انسانها رسیده است. مناسبت هایی هم که در تقویم مذهبی ما ثبت شده، بیانگر این موضوع است.

وی ادامه داد: به طور یقین یکی از مناسبت های ویژه ماه "ربیع الاول" ، میلاد حضرت رسول اکرم(ص) است به عنوان نخستین رحمت الهی  و کسی تاکنون رحمتی مانند ایشان برای انسان عرضه نشده است.

این کارشناس حوزه دين و انديشه تصریح کرد: ماه "ربیع الاول" مناسبت هایی نیز دارد مانند اینکه شب اول این ماه، "لیلة المبیت" است که در این شب یک حادثه مهم تاریخی در سال سیزدهم بعثت اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تاریخچه "لیلة المبیت" اظهار کرد: در سال سیزدهم بعثت زمانی که پیامبر اکرم (ص) تصمیم به هجرت از مکه به مدینه گرفتند، برای اینکه دشمنان اسلام متوجه هجرت ایشان نشوند، امیرالمومنین (ع) به جای خاتم پیامبران (ص) در بستر ایشان خوابیدند.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه صحبت های خود توضیح داد: " لیلة المبیت" یک رویداد بزرگ و ارزشمند است که اعمال خاص مربوط به خود را هم دارد از جمله اینکه انسان می تواند این روز را به شکرانه سلامتی حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) روزه بگیرد.

وی یادآور شد: خواندن زیارت پیامبر اکرم (ص) و زیارت امیر امیر المومنین (ع) در این روزسفارش شده که اعمال آن به صورت کامل در مفاتیح الجنان بیان شده است.

این کارشناس علوم قرآنی گفت: در مقام امير المومنين نيز اين آيه نازل شد (و من الناس من يشرى نفسه ابتغإ مرضاه الله و الله رووف بالعباد)(بقره‏207:). "برخى از مردم جان خود را براى تحصيل رضاى خداوند مى فروشند خداوند به بندگان خود رئوف و مهربان است".

وی افزود: سال اول هجرت از روز"ربیع الاول" آغاز می شود و تاریخ  هجرت پیامبر (ص) مبدأ تاریخ هجری قمری نیز محسوب می شود که آغازگر تحولات بزرگ و ارزشمندی در جهان اسلام نیز قلمداد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به دیگر رویدادهای ماه "ربیع الاول"، اظهار کرد: دهم "ربیع الاول" روز ازدواج  حضرت محمد (ص)و حضرت خديجه (س) نیز بوده و سفارش شده این روز را روزه بگیرید. همچنین روز دوازدهم "ربیع الاول" نیز به تعبیر برخی از عالمان شیعه و اكثر عالمان اهل سنت، ولادت با سعادت حضرت محمد (ص) است.

وی ادامه داد: البته ما شیعیان 17 "ربیع الاول" را تاریخ ولادت خاتم پیامبران (ص) می دانیم. ولی اين اختلاف در روز تولد هم با عنايت بزرگانمان به ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری ،  به عنوان هفته وحدت و برادری از 12 تا 17 "ربیع الاول "نامگذاری شده است.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: در هفته وحدت با برادران اهل سنت درباره موارد مشترکی که بین ما وجود دارد از جمله قرآن، پیامبر اکرم (ص) ، كلمه "لااله الاالله" ، جشن های "ربیع الاول" را شریک می شویم که برکت های چنین فعالیت هایی برای مسلمان ها بویژه دردوران فعلی که دشمن در صدد آسیب زدن به جامعه اسلامی برآمده، بسیار زیاد و در عین حال ارزشمند است.

وی توضیح داد: برای روز دوازدهم "ربیع الاول" اعمال مختلفی از جمله روزه گرفتن وخواندن یک نماز مستحبي دو رکعتی سفارش شده که در رکعت اول این نماز پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره کافرون خوانده و در رکعت دوم پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده یادآور شد: همچنین سفارش شده که در شب هفدهم ماه "ربیع الاول" که شب قبل از ولادت نبی اکرم اسلام (ص) است، غسل انجام شود. همچنین روزه گرفتن، صدقه دادن، ولیمه دادن، زیارت مکان های مقدس، هدیه دادن و زیارت پیامبر اکرم ( ص) از دور و نزدیک از جمله اعمالي است که بر انجام آن تأکید بسیاری صورت گرفته است.

این کارشناس علوم دينی خاطرنشان کرد: در روز هفدهم "ربیع الاول" همچنین مشرف شدن به نجف اشرف و زیارت مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز از ثواب بسیاری برخوردار است و زیارت نامه ای هم در همین رابطه در مفاتیح الجنان وجود دارد. شایسته است در این روز شاد باشیم و در جهت بزرگداشت و احترام به اين روز پرخير و بركت  هفدهم "ربیع الاول" روزه بگیریم.



ارسلان برزگر
|
-
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
خیلی عالی بود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *