قم می‌تواند پل پیوند شعر امروز با گنجینه‌های معرفتی ادبیات باشد

22:10 - 10 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۰۴۰۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
محفل شعر «پیامبر رحمت(ص)» با حضور علی‌محمد مودب مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «شهرستان ادب» و شاعران جوان استان قم در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگی ، محفل شعر «پیامبر رحمت(ص)» با حضور علی‌محمد مودب و شاعران جوان استان قم در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار شد.

در ابتدای این محفل، علی محمد مودب مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری «شهرستان ادب» درباره فضای ادبی شهر قم گفت: خوشبختانه ادبیات قم درخشش چشمگیری در این سال‌ها داشته و جوانان بسیاری از این شهر وارد ادبیات كشور شده‌اند. به هر حال یكی از گمشده‌های شعر امروز بحث معرفتی است كه قم به‌خاطر جایگاهی كه دارد و فضای معرفتی حاكم بر شهر، می‌تواند پل پیوند شعر امروز ما با گنجینه‌های معرفتی و متون اصلی و اصیل تمدن ما باشد.

وی در ادامه به فاصله گرفتن فضای دانشگاهی از مباحث معرفتی اسلامی اشاره كرد و گفت: خش عمده مشكل به نظام آموزشی ما برمی‌گردد كه بریده از متون مقدس ماست. وقتی دانشگاه‌ها طراحی شدند و ساختار سنتی آموزش شكست و آموزش تخصصی به معنای مدرنش فنی و حرفه‌ای شد، پیوند برجستگان ما با متون معرفتی خودمان قطع شد. چند واحد درسی معارف و خرده ارتباطی كه گاه به خاطر علاقه شخصی با متون برقرار می‌شود برای هنرمندان كم است.

شاعر مجموعه «عاشقانه های پسر نوح» در ادامه افزود: عشق از آشنایی برمی‌خیزد به همین خاطر مقدار بهرمندی هنرمند از متون و منابع معرفتی اهمیت پیدا می‌كند. اما متاسفانه ما خیلی دیر با متون خود آشنا می‌شویم و جاذبه‌ای كه متن برای من به‌عنوان تحصیل‌كرده‌ی دانشگاهی دارد آنچنان كه باید نیست.

مودب در ادامه گفت: وقتی هنرمند پیوندش با این متون و این میراث قطع می‌شود، حرفش نفسانی می‌شود و گرفتار چیزهایی می‌شود كه از معبر درست خودش عبور نمی‌كند. اینكه احساسات را در شعر ارائه كنیم و برویم سراغ خلاقیت‌های تصویری و نوآوری خوب است به شرطی كه از محتوا و منابع معرفتی مناسب هم بهرمند شویم خوب است. ما به‌عنوان كسی كه داریم می‌نویسیم و حرف می‌زنیم از قرآن كم حرف زده‌ایم. دقتمان روی كلمات، متون و احادیث كم است. از این جهت این شهر می‌تواند چشمه بركت باشد؛ چرا كه بچه‌های شعر قم به این فضا نزدیك‌اند.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: ما در معرض هجوم فكر و فلسفه‌های بیگانه‌ای هستیم كه به منبع غیب متصل نیستند. ادبیات امروز ایران باید به خود نهیب بزند و به بازشناسی و دقت در متون معرفتی خود بپردازد. نباید ارتباط با دستاوردهای فنی و زیبایی‌شناسی روز را قطع كرد اما باید با اصل هویت و تمدن، پیوندی جدی داشت. فرصت خوبی برای جوانان قم هست كه این اتفاق از همین جا شروع شود. چنانچه ادبیات قم همین الان هم چشمه این بركات هست  اما خیلی بیشتر از این انتظار می‌رود.

در ادامه شاعران شناخته شده قمی حجت الاسلام جواد محمد زمانی، زهرا بشری موحد، سید جواد میرصفی، حسن خسروی وقار، شهربانو طوسی، مهدیه اكبری، محمد حسین مهدویان و علیرضا نصیری اشعار خود را در رثای پیامبر رحمت، امام حسن مجتبی و حضرت امام رضا(ع) قرائت كردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *